Forum

Gå til innhold

Bakhjulsdrift på vinteren?(bmw)

BMW Bakhjulsdrift

13 replies to this topic

#1 Gjest_gjest-112233_*

Gjest_gjest-112233_*
  • Gjester

Skrevet 14 July 2012 - 05:43

Hvordan er det å ha en bmw med bakhjulsdrift på vinteren, kommer man seg noen vei? bor i Nord-Norge

#2 Gjest_Kristian_*

Gjest_Kristian_*
  • Gjester

Skrevet 14 July 2012 - 06:05

Fungerer fint men bedre enn MB! Har du mulighet til X-Drive så ville jeg  absolutt anbefale det!

#3 Gjest_HT_*

Gjest_HT_*
  • Gjester

Skrevet 14 July 2012 - 07:59

Bakhjulstrekk er for lastebiler....

#4 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 14 July 2012 - 08:40

Årsmodellen spiller en viss rolle

#5 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 14 July 2012 - 08:40

Årsmodellen spiller en viss rolle

#6 Gjest_Roar_*

Gjest_Roar_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 12:06

Jeg har vokst opp på toppen av en lang oppoverbakke, eneste grunnen til at jeg skulle kjøpt bakhjulsdrevet bil, er hvis motoren ligger over drivhjula. Altså i praksis velger jeg forhjulstrekk.
Synes jeg har bedre muligheter til å komme fram med drivhjula foran (bilen graver seg fram i snøen, istedenfor å dytte snøen fram og ned).
Men de nyeste bakhjulsdrevne bilene har mye elektronikk som tar bort endel av bakdelene. Men det koster deretter.

#7 Gjest_Vegard_*

Gjest_Vegard_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 07:50

No problem ville jeg kunne si.. hadde 05mod 525stasjonsvogn (dat) e-61 i 3 år uten problemer. kjørt flere turer opp til haukeli på vinteren som er en kjent strekning om vinteren er ofte stengt pga dorlig vær. er vokst opp i lofoten så vet hva snø er :) synes også E39 fungerte bra på vinteren.. Men for all del, du har mye igjenn for og kjøpe kvalitetsdekk!

MB er nok dorligere..En kammerat har en E200 stv drosje og satt seg fast flere ganger i vinter med bilen og er en 2011 mod

#8 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 12:20

tenkte på å kjøpe en BMW 5 serie rundt 2004 modellen :)

#9 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 12:39

Skal du ha bakhjulstrekk er bmw det beste du kan kjøre på vinteren. Jeg hadde en gammel e28 med gamle vinterdekk. Denne modellen har ikke like bra vektfordeling som de nyere bmw`ene. Allikevel kjørte jeg opp en bratt snødekt bakke en vinter. hadde litt god fart og holdt en svak hjulspinn på hjulene. Klarte å karre meg opp forbi et par moderne biler som sto der å spant. Den ene var en mazda 6 med antispinn og nye vinterdekk.

Bakhjulstrekk fungerer helt greit bare man bruker huet!

#10 Gjest_jonas_*

Gjest_jonas_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 05:20

Dekkene avgjør

#11 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 07:04

Vis innleggVegard skrev 15 July 2012 - 07:50:

No problem ville jeg kunne si.. hadde 05mod 525stasjonsvogn (dat) e-61 i 3 år uten problemer. kjørt flere turer opp til haukeli på vinteren som er en kjent strekning om vinteren er ofte stengt pga dorlig vær. er vokst opp i lofoten så vet hva snø er :) synes også E39 fungerte bra på vinteren.. Men for all del, du har mye igjenn for og kjøpe kvalitetsdekk!

MB er nok dorligere..En kammerat har en E200 stv drosje og satt seg fast flere ganger i vinter med bilen og er en 2011 mod

Tipper kameraten din kjører vesentlig mer enn deg da han kjører taxi, og ofte på veiene før de blir brøytet, så sammenligningen din blir vel som fisk og fugl :-)

#12 Gjest_håkon_*

Gjest_håkon_*
  • Gjester

Skrevet 15 July 2012 - 07:21

Det svenske bilbladet teknikens varld gjorde vinteren 2011 en test med forhjulstrekk mot bakhjulstrekk.Saab mot Bmw var bilene de brukte. Mener å huske at bakhjulsdrift tok seg best frem på brøyta glatte snøveier, samt på "sørpe". forhjulsdrift var best på nysnø, og snødekte ubrøyta veier. Forskjellen var marginal mener jeg å huske, og mye går på hva hver og en foretrekker. Har selv gått fra volvo s60  (2002) til bmw 3 serie (2006), og min erfaring er at Bmw er bedre på alle typer vinterfører. Volvo hadde ett antispinn system som var altfor brutalt og hardt....

#13 Gjest_thor_*

Gjest_thor_*
  • Gjester

Skrevet 16 July 2012 - 09:02

Ikke no problem med bakhjulstrekk på vinteren. Jeg bor i tromsø, en by med mange svært glatte bakker
Kjører en 99" bmw 525 tdsa med piggfrie vinterdekk å har ennå ikke satt meg fast eller måtte gi meg i en bakke. Noe av grunnen er nok at bmw'en har en antispinn som fungerer svært bra.

#14 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 16 July 2012 - 09:35

Vis innleggGjest skrev 15 July 2012 - 12:20:

tenkte på å kjøpe en BMW 5 serie rundt 2004 modellen :)

De skal være veldig gode på vinterføre. Veldig bra antispinn kombinert med 50/50% vektfordeling gir bra fremkommelighet med gode dekk.

Lykke til:-)

Svar

Also tagged with one or more of these keywords: BMW, Bakhjulsdrift