Når lønner diesel seg?
#1 Gjest_Daniel_*
Skrevet 30 June 2012 - 11:07
Har tenkt litt på dette, og da jeg ikke har finne noe konkret svar, snur jeg meg mot dere.
Har brukt kalkulatoren på DinSide og finne ut at jeg sparer ca 12.000 i året bare på drivstoff.
Men, hvor stor er forskjellen i serviceintervallen og/eller pris?
Har hørt at diesel biler ikke liker småturer. Det fører til fler verkstedbesøk. Er det noe sannhet i dette?
For å legge inn ett eksempel.
Jeg kjører ca. 2 mil hver vei til jobb. Kommer til å ha minst en tur i uka på rundt 5mil hver vei. Uten om dette blir det små turer til butikk osv.
Hadde en diesel bil vært lønnsomt for meg?(Drivstoff messig, ja, men lurer på det tekniske med det)
#2 Gjest_Rune_*
Skrevet 30 June 2012 - 11:28
om du sparer 12 000 i året på dieselbil så hadde jeg anskaffet meg det, om det er flere servicer/reparasjoner på diesel er en stor myte, men uansett så har jeg hardt for å tro at det koster så mye som 12 000 i året ekstra..
#3 Gjest_olle_*
Skrevet 01 July 2012 - 10:29
Kjører man under 15-18.000 kilometer i året lønner diesel seg ikke.
Diesel er heller ingen vinter bil.
At du sparer 12.000 på diesel bil er heller tvilsomt, nye bensin biler bruker bare litt mer en diesel biler i drivstoff.
Spesielt partikkel filter har og er et stort problem med diesel biler, ryker den og det vil den en dag gjøre, koster partikkelfilteret minst 30.000, enkelte partikkelfilter koster 60.000.
Mange vil da si så mye koster det ikke for et partikkelfilter men det er fakta.
Mer småkjøring oftere bytte av partikkelfilter.
Min nye bensin bil som har en 1,6L bruker bare 0,2 mer en 1,7 diesel.
Hver eneste dag er det flere som må bytte partikkelfilter, og det blir ikke dekket av nybilgarantien for det er eierens ansvar å kjøre den på motorveien for å blåse partikkelfilteret rent.
Bor du i byen med diesel må man bruke motorveien minst en gang i uka når man har diesel med partikkelfilter, gjør man ikke det ryker filteret, garantert, fint ikke sant?
#5 Gjest_Thomas_*
Skrevet 01 July 2012 - 01:36
At DPF koster minst 30000kr er bullshit. Jeg jobber som mekaniker på vw/audi/skoda verksted, og dpf bytte inkl. montering koster skjeldent over 20000kr.
Ja, på noen spesielle motorer koster det sikkert 30000kr eller mer, men de aller fleste dieselbileiere slipper unna med langt mindre.
#7 Gjest_MF_*
Skrevet 01 July 2012 - 08:56
Desverre så må du være litt nøye med hva du kjøper, ettersom VW og Audi har hatt mye trøbbel med biler av diverse årganger, men finner du riktig bil med rett årstall, er det faktisk veldig safe biler
#8 Gjest_FørerTellerMerEnnDrivstoff_*
Skrevet 01 July 2012 - 09:27
#9 Gjest_Espen_*
Skrevet 02 July 2012 - 01:18
At diesel ikke er vinterbil er for øvrig tull. Kjøp en med dieselvarmer, så kommer du til varm og isfri bil uansett hvor bilen står. Kald bil slipper du å tenke på, og det et fantastisk i det kalde Norgd.
#10 Gjest_BjarneB_*
Skrevet 03 July 2012 - 10:21
olle skrev 01 July 2012 - 10:29:
Kjører man under 15-18.000 kilometer i året lønner diesel seg ikke.
Diesel er heller ingen vinter bil.
At du sparer 12.000 på diesel bil er heller tvilsomt, nye bensin biler bruker bare litt mer en diesel biler i drivstoff.
Spesielt partikkel filter har og er et stort problem med diesel biler, ryker den og det vil den en dag gjøre, koster partikkelfilteret minst 30.000, enkelte partikkelfilter koster 60.000.
Mange vil da si så mye koster det ikke for et partikkelfilter men det er fakta.
Mer småkjøring oftere bytte av partikkelfilter.
Min nye bensin bil som har en 1,6L bruker bare 0,2 mer en 1,7 diesel.
Hver eneste dag er det flere som må bytte partikkelfilter, og det blir ikke dekket av nybilgarantien for det er eierens ansvar å kjøre den på motorveien for å blåse partikkelfilteret rent.
Bor du i byen med diesel må man bruke motorveien minst en gang i uka når man har diesel med partikkelfilter, gjør man ikke det ryker filteret, garantert, fint ikke sant?
En annen ting du ikke tar med ibetraktning er at diesel koster minst en krone mindre pr liter.
En tredje ting er at en svensk undersøkelse er fullstendig urelevant pga avgiftsforskjeller. Dieselbiler har høyere skatt der
Ingen vinterbil? Min starta greit i -33, og etter fem minutter var kupeen varm.
MAO SVADA HELE INNLEGGET
#12 Gjest_troond_*
Skrevet 03 July 2012 - 11:44
VG har hatt flere artikler der en Golf måtte bytte partikkelfilter, kostet 26,480kr. kun kjørt 48.000 kilometer.
Jobber på gardemoen, der har vi store problemer med diesel biler når det er over -20 med at dieselen har krystalisert seg.
Fint det, kommer hjem fra ferie, får ikke starte for at drivstoffet er som sirup.
#14 Gjest_Bænny_*
Skrevet 29 July 2012 - 03:05
troond skrev 03 July 2012 - 11:44:
VG har hatt flere artikler der en Golf måtte bytte partikkelfilter, kostet 26,480kr. kun kjørt 48.000 kilometer.
Jobber på gardemoen, der har vi store problemer med diesel biler når det er over -20 med at dieselen har krystalisert seg.
Fint det, kommer hjem fra ferie, får ikke starte for at drivstoffet er som sirup.