Kjøpe Citroen C5? og kanskje C4 også?
#1 Gjest_Phil_*
Skrevet 28 June 2012 - 10:15
En kompis mener at Citroen har bedret seg og at jeg abosultt bør vurdere å kjøpe.
Hva mener dere? Er Citroen blitt driftsikkre biler av god kvalitet?
Vi skal også ha en bil nr.2 pga jobbsituasjon. og da sjekket vi C4. Disse ser jo også flotte ut.
Noen som har noe å si om C4 også?
#2 Gjest_sitronen_*
Skrevet 29 June 2012 - 05:44
Det finnes de som vil påstå at siden C5 er en modell som skal komme i ny utgave i løpet av et år eller to bør man ikke velge denne, men jeg ser det heller slik at man får en utpøvet modell uten barnesykdommer
#3 Gjest_Lasse_*
Skrevet 29 June 2012 - 07:54
Jeg ble veldig skuffet. Mye plast og knirking innvendig, slapt understell og blinkende varsellamper på to av bilene jeg prøvde. Man kan si mye om ***, men en golf i samme prisklasse er MYE bedre å kjøre enn C4.
#4 Gjest_sitronen_*
Skrevet 29 June 2012 - 08:25
Lasse skrev 29 June 2012 - 07:54:
Jeg ble veldig skuffet. Mye plast og knirking innvendig, slapt understell og blinkende varsellamper på to av bilene jeg prøvde. Man kan si mye om ***, men en golf i samme prisklasse er MYE bedre å kjøre enn C4.
#5 Gjest_Jimmy_*
Skrevet 29 June 2012 - 08:46
-Hva er det viktigste for deg? Nyest mulig bil til minst mulig penger , og det er ok med noen ekstra verkstedsbesøk iløpet av noen år. Kjøp en Citroen.
-Er du avhengig av at bilen fungerer og ikke kan være uten når den streiker , kjøp Japansk. De er mest driftsikker , spesielt Toyota , Subaru og Honda.
KIA Ceed er også bra driftsikker.
Jeg har snakket med flere som jobber på verksted , som sier det slik: - Det er de franske bilene vi lever av.
Jeg kjenner flere som har hatt Toyota i mange år , og kun skiftet slitedeler , selv etter passerte 200K.
#6 Gjest_fransk_*
Skrevet 29 June 2012 - 11:40
Jimmy skrev 29 June 2012 - 08:46:
-Hva er det viktigste for deg? Nyest mulig bil til minst mulig penger , og det er ok med noen ekstra verkstedsbesøk iløpet av noen år. Kjøp en Citroen.
-Er du avhengig av at bilen fungerer og ikke kan være uten når den streiker , kjøp Japansk. De er mest driftsikker , spesielt Toyota , Subaru og Honda.
KIA Ceed er også bra driftsikker.
Jeg har snakket med flere som jobber på verksted , som sier det slik: - Det er de franske bilene vi lever av.
Jeg kjenner flere som har hatt Toyota i mange år , og kun skiftet slitedeler , selv etter passerte 200K.
Eg har køyrd fransk i 10 år, utan å bytte anna enn slitedelar (med unntak av toppakning på ein Peugeot 306). Men om ein kjøper så ny som mogleg, så har ein jo garanti. Eller i det minste ein bruktgaranti. Då slepp ein unna verkstadutgifter om noko skulle vere feil.
#7 Gjest_Kongen_*
Skrevet 29 June 2012 - 04:02
Sitat
#8 Gjest_Roar_*
Skrevet 29 June 2012 - 05:12
Jeg har kjørt Audi i mange år, og de siste årene Citroen, og må si at de har omtrent like mye feil.
Det er bare så mye dyrere å ha service og reparere Audi.
Ellers har Citroen fra 2008 og nyere vesentlig mindre reklamasjoner enn før, noe som forteller om hvor godt de er skrudd smmen.
#9 Gjest_Anders_*
Skrevet 29 June 2012 - 08:19
Kan absolutt anbefales. Skal du kjøre langt med bilene kan fransk bil absolutt anbefales. Japansk er kanskje driftssikkert, men fy så ubehagelige de er å kjøre!!
#10 Gjest_Bjørnar_*
Skrevet 29 June 2012 - 08:40
Phil skrev 28 June 2012 - 10:15:
En kompis mener at Citroen har bedret seg og at jeg abosultt bør vurdere å kjøpe.
Hva mener dere? Er Citroen blitt driftsikkre biler av god kvalitet?
Vi skal også ha en bil nr.2 pga jobbsituasjon. og da sjekket vi C4. Disse ser jo også flotte ut.
Noen som har noe å si om C4 også?
Citroen C5 som kom i 2008 har betydelig bedre kvalitet og kvalitetsfølelse enn modellen før.
Jeg skrur på disse daglig, og vil anbefale å kjøpe med hydraulisk understell, de er en drøm å kjøre.
Støyisolasjon er også bra, særlig på Exclusive som har laminerte sideruter osv. Også har Exclusive omfattende standardutstyrs liste som man vanligvis må betale masse for på noen bilmerker.
Også er det en av de peneste bilene i klassen etter min mening.
#11 Gjest_Råger`n_*
Skrevet 01 July 2012 - 10:55
Og dere der ute som kritiserer franske biler har nok ikke eid en siste 20åra! Det var BX og første årene(2000-2003) med C5 som skapte noe nedtur for Citroen. Nå som det er ferietid så skal det bli morsomt å telle ***-biler med assistansebehov etter vegen:))
C5 stv 2009 og nyere med 2liter Hdi anbefales! Hvis du har lyst til å betale massse avgifter og vil være kongen på haugen kommer du ikke utenom 2,7 V6 Hdi..... Good luck;))
#12 Gjest_Råger`n_*
Skrevet 01 July 2012 - 11:05
Anders skrev 29 June 2012 - 08:19:
Kan absolutt anbefales. Skal du kjøre langt med bilene kan fransk bil absolutt anbefales. Japansk er kanskje driftssikkert, men fy så ubehagelige de er å kjøre!!
#13 Gjest_Eco_*
Skrevet 02 July 2012 - 09:43
#14 Gjest_Gugge_*
Skrevet 31 July 2012 - 09:26
Citroen har stort sett alltid store utfordinger med kvaliteten på de fleste nye modeller de første årene av produksjonen. Dette gjelder hovedsaklig BX, XM, C8 og C5. Men kvaliteten på disse bilene ble betydelig bedre etter et par år og generellt veldig god etter facelift. Kanskje ikke på C8 som de nok aldri fikk dreisen på.
De fleste eldre modeller hadde kvalitetsproblemer gjennom hele levetiden, som DS, GS og CX, men mye av dette skyltes også dårlig kompetanse på vekstedene.
Citroen har ofte litt anderledes (ikke nødvendigvis bedre) løsninger i sine biler og det krever dypere kunnskap hos mekanikerne. Så hvis du kjøper Citroen, vær nøye med valg av verkstedet du bruker og kjør for all del ikke bilen inn til mekonomen eller lignende. Velg fortrinnsvis et merkeverksted.
I Oslo-området anbefaler jeg Autobjørn på Lambertseter og Autoco på Rud i Bærum. Gode verksteder med svært god kompetanse og service.
God kompetanse på verkstedet = Bekymringsfritt bilhold - for Citroen i alle fall.
Jeg registrerer også litt overaskende at alle hevder at det er større verdifall på Citroen enn mange andre biler. Det er overhodet ikke min erfaring når jeg har bytter inn mine Citroener til nye modeller. Jeg er nøye og behandler mine biler pent og får godt betalt for det når jeg bytter.
Husk at det er mellomlegget som har betydning, ikke hva det står på kjøpekontrakten at du får i innbytte.
Sitter og venter på min nye Citroen C4 Aircross (selvfølgelig kjøpt til stekt redusert introduksjonspris) nå... Kommer om et par uker.