Forum

Gå til innhold

Ka med litt respekt ?

43 replies to this topic

#1 Gjest_Lillegutt_*

Gjest_Lillegutt_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 04:40

Halloen folkens! Dagens kloke ord her frå meg..

For å vere ærlig så er eg igrunnen lettare irritert pga folk ikkje veit ka respekt i trafikken er for noke! No har eg 1 år igjen før eg skal ta førerkortet og eg lærekjører så mykje som mulig.. Det er vel i grunnen problemet.. Dersom eg en gang kjører uten L-en klistra på ræva blir eg behandla som en vanlig person ute på veien! Men dersom eg klistra L-en på så blir folk liggande å presse med i ræva, ta farlige forbikjøringer og gjer alt bare for å lage hinder, og dette problemet er ikkje bare eg som har, men alle som lærekjører !  Uansett om eg kjører over fartsgrensa så skal folk kjøre forbi bare for å ligge rett framfor..

Så mitt budskap: Vis respekt for ALLE traffikantane, ikkje bare dei uten L på ræva ! vi trenger tid for å lære å kjøre godt..

Lillegutt

#2 Gjest_Peder_*

Gjest_Peder_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 05:47

Helt enig. Har selv øvelseskjørt i et år nå og har ingen problemer med å følge trafikken. Uansett om jeg ligger 10 km over fartsgrensen er det alltid någen som legger seg i reævå. Hva er det egentlig folk er så redde for med å ligge bak en som kjører med L?

#3 Gjest_Andershoi_*

Gjest_Andershoi_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 06:42

Hmm, har vel egentlig ikke merka så mye til det... Jeg bare setter meg inn og kjører. Ser ikke at jeg blir behandla noe annerledes av den grunn. De fleste tror jeg viser mer forståelse hvis det ligger noen 20-30km/t under hvis det er en L bakpå. Jeg tenker meg i alle fall om 2 ganger før jeg kjører forbi, hvis det er noen som sliter litt mer enn meg selv.

Har en venninne som etter et par måneder etter hun først kjørte bil sendte meg en melding i caps lock med masse utropstegn om hvor stolt hun var. Nå hadde hun endelig fått lov å bytte til andregir... Ække alle som syns det er like enkelt som oss. Og jeg tror folk tenker seg om to ganger når de ser den L'en. De som kjører som en ræv kjører generelt sett som en ræv, L eller ikke. Har da blitt forbikjørt selvfølgelig, selv om jeg sjelden ligger under fartsgrensa, men de som kjører forbi fortsetter å kjøre forbi de lenger fremme også. Jeg er ikke noe unntak.

Folk er idioter, bli vandt med det gutta ;)

#4 Gjest_Peder_*

Gjest_Peder_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 07:34

Eg ser den. Har selv kjørt forbi andre L-er som ligger 10-20 under fartsgrensen, da på motorvei med forbikjøringsfelt. Blir ikkje så irritert siden eg sjønne hvordan de ha det. Det beste er uansett å følge trafikken, og holde fartsgrensen.
Det som er løye er når jeg er 5 km fra ferjekaien, det er 20 min til ferja går, og eg ligg i fartsgrensa, men folk skal likevell i rævå og forbi.
Her om dagen kjørte eg på motorveien. Lå i ca 84 i 80 sonen, (GPS og finjustert Speedometer). Bak   meg kommer en buss i rute og kjøre forbi. Lure på om han hadde gjort samme om jeg ikke hadde hatt L?

#5 Gjest_Stig_*

Gjest_Stig_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 08:50

Hei.
Jeg skjønner godt ditt poeng og at det oppleves som irriterende å til stadighet bli forbikjørt når du har L på bakruta!
Har selv hatt førerkort i snart 20 år og anser meg selv som en erfaren sjåfør.
Tror i de fleste tilfeller at folk "med dårlig tid"/lite tålmodighet/lite toleranse/dårlige erfaringer etc. gjerne finner beste eller første mulighet til å komme seg forbi en bil med L i bakruta. Noe av det samme gjør seg gjeldende i større eller mindre grad når det gjelder kjøreskolebiler også.

For min egen del kjører jeg av og til forbi biler med L, andre ganger ikke. Ser an kjøringa til vedkommende som øvelseskjører først. Har selv opplevd noen skumle situasjoner ved å ligge bak folk som øvelseskjører. Eksempelvis harde oppbremsinger uten noen åpenbar grunn som det farligste. Ellers er nølende/usikker adferd ofte tilfelle, noe som selvsagt er naturlig når man har begrenset erfaring med å ferdes i trafikken. Eller at man ligger 10-30 km/t under fartsgrensen hele tiden, eller at man bremser mye mer enn nødvendig før hver eneste sving/kurve man kjører i m.m.
Summen av erfaringene man har etter flere år i trafikken er da at man som sjåfør må være ekstra årvåken, tålmodig og tolerant når man ligger bak biler med L. For mange blir det ikke en gang et alternativ å se an kjøringa og ferdighetene før man kjører forbi, de skal forbi uansett. Da kan det fort oppstå livsfarlige situasjoner!
Dette illustrerer at det for mange er "dårlige" erfaringer med å ligge bak L-biler som forklarer deres adferd med å komme seg forbi raskest mulig. Kjører du uten L opplever du selvsagt ikke samme behandling fra dine medtrafikanter, da det er L-skiltet i seg selv som stigmatiserer deg som bilist uansett hvor flink du er til å kjøre. Hadde jeg klistret en L i ruta på min bil skal du nok se at jeg ville blitt forbikjørt jeg også, samme hvor bra/raskt/riktig jeg hadde kjørt.

Så i sum vil du nok beklageligvis måtte oppleve stadige forbikjøringer under din periode med øvelseskjøring frem til førerkortet er deg i hende og L-skiltet kan fjernes for godt.

Lykke til videre!

#6 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 09:02

Mange kjører nok forbi dere, fordi de vet at lenger framme kan det komme en rundkjøring eller ett kryss. De fleste som lærekjører klarer å kjøre helt greit rett fram, men så fort de kommer til en stopp som følge av rundkjøring eller lignende, blir det fort problemer. Da kveles bilen og det blir nesten-kollisjoner med andre biler. Sånt er det ikke alle som har tid til å ligge bak, og kjører derfor forbi, SELV OM dere ligger over fartsgrensen.

Hadde en episode i dag. Jeg satt utenfor butikken i dag og hadde lunsjpause i firmabilen. Da var det en L-bil som sto der. Da "far" kom ut fra butikken og satte seg i bilen, skulle de starte opp og kjøre videre. Det resulterte i at bilen ble forsøkt startet mens den sto i gir og så bukset den ut med en rivstart rett mot en person som gikk fra sin bil og mot butikkinngangen. L-bilen fikk akkurat stoppet i tide...

Så sørg for å få skikkelig opplæring på det obligatoriske før dere beveger dere ut i trafikken!

#7 Gjest_Joar_*

Gjest_Joar_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 09:43

Kanskje skulle man hatt noen obligatoriske kjøretimer med lærer før man ferdes i trafikken?
Jeg har kjørt i trafikken siden dag 1, og vil si at jeg har vert til ulempe for trafikken enkelte ganger. Havnet i bygdas største rundkjøring, bakkestart og mye trafikk :wacko: Kubbet bilen to ganger før jeg kom i gang. Skjønner godt at slike hendelser skaper frustrasjon blandt medtrafikanter. Det er slik at øvelseskjøring ikke skal være en ulempe for annen trafikk.

Men igjen, hvor skal en som øvelseskjører kjøre utenom trafikken. En lærer ikke stort mer enn det tekniske på en parkeringsplass. Det er ofte i samspill med trafikk det tekniske feiler, ikke på parkeringsplassen. Jeg tror man trenger trafikale situasjoner hvor ting går litt dårlig for å lære. Jeg har spessielt sliti med denn kubbingen, på grunn av en dieselbil som er giret altfor høyt.

Nå er jeg heldigvis over dette stadiet. Og mener selv jeg kjører på en måte som ikke er en ulempe for annen trafikk :)  Har fortsatt biler opp i røven da..

#8 Gjest_lee en_*

Gjest_lee en_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 09:54

lerekjøyring går faktisk ganske bra i sogn har faktisk opp levd ofte at bilane helde god og fin avstand frå bilen min men, det e nokk rånarane som e versitgane her:) går fram over til lappen no nett fylt 17 :)

#9 Gjest_endre_*

Gjest_endre_*
  • Gjester

Skrevet 28 June 2012 - 11:57

Vis innleggNils skrev 28 June 2012 - 09:02:

Mange kjører nok forbi dere, fordi de vet at lenger framme kan det komme en rundkjøring eller ett kryss. De fleste som lærekjører klarer å kjøre helt greit rett fram, men så fort de kommer til en stopp som følge av rundkjøring eller lignende, blir det fort problemer. Da kveles bilen og det blir nesten-kollisjoner med andre biler. Sånt er det ikke alle som har tid til å ligge bak, og kjører derfor forbi, SELV OM dere ligger over fartsgrensen.

Hadde en episode i dag. Jeg satt utenfor butikken i dag og hadde lunsjpause i firmabilen. Da var det en L-bil som sto der. Da "far" kom ut fra butikken og satte seg i bilen, skulle de starte opp og kjøre videre. Det resulterte i at bilen ble forsøkt startet mens den sto i gir og så bukset den ut med en rivstart rett mot en person som gikk fra sin bil og mot butikkinngangen. L-bilen fikk akkurat stoppet i tide...

Så sørg for å få skikkelig opplæring på det obligatoriske før dere beveger dere ut i trafikken!

Det er jo greit, MEN! folk må også huske på at de engang har vert i denne situasjonen der de kveler bilen i et kryss, og i vegtrafikkloven står jo der tydelig at man skal vise respekt for ALL ferdsel på veiene.. Du kan med hånden på hjertet si at du minst en gang har kvelt motoren, både før og etter lappen har vert tatt! Husk å gi "elevene" en sjangse! Selv er jeg sensor ( tidligere kjørelærer) for sertifikat, og jeg kan innrømme at jeg ikke alltid kjører som guds beste barn! Men jeg prøver å ha spesielt mye respekt for de som lærekjører, for de følger opp samme feil som sine andre medtraffikanter!

Endre 53år

#10 Gjest_Torfinn_*

Gjest_Torfinn_*
  • Gjester

Skrevet 29 June 2012 - 12:12

Vis innleggendre skrev 28 June 2012 - 11:57:

Det er jo greit, MEN! folk må også huske på at de engang har vert i denne situasjonen der de kveler bilen i et kryss, og i vegtrafikkloven står jo der tydelig at man skal vise respekt for ALL ferdsel på veiene.. Du kan med hånden på hjertet si at du minst en gang har kvelt motoren, både før og etter lappen har vert tatt! Husk å gi "elevene" en sjangse! Selv er jeg sensor ( tidligere kjørelærer) for sertifikat, og jeg kan innrømme at jeg ikke alltid kjører som guds beste barn! Men jeg prøver å ha spesielt mye respekt for de som lærekjører, for de følger opp samme feil som sine andre medtraffikanter!

Endre 53år

Jeg har aldri kvelt bilen... Tok kjøretimer og oppgjøring med automat pga. Livsvarig skade i armen og har kun kjørt med automat.

#11 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 29 June 2012 - 05:43

Vis innleggendre skrev 28 June 2012 - 11:57:

Endre 53år

Jeg startet med bilcross da jeg var 15 år. Så du lærer deg dette med det obligatoriske ganske fort. (Jeg vil ikke si jeg er verdensmester eller at jeg kjører "løp" på veien), men etter litt bilcrosskjøring klarer du å kjøre likt som andre i trafikken fra dag 1 når du er 16 år. Det kjøretekniske klarer du helt fint, mens det du må trene på er trafikkregler og oversiktsbilde/totalbilde i trafikken. Man lærer jo også å slippe gassen/ta inn clutchen og styr motsatt når man får sladd. Dette fungerer ikke i praksis da mange får panikk og bremser seg av veien. Etter å ha kjørt bilcross, er det helt natrulig å ta inn en sladd og legge opp en kontrasladd om nødvendig. Dette gjør deg også bedre på glatta. Så får diskusjonen om du setter opp farten tilsvarende, fordi du er tryggere på deg selv, ligge.

Så jeg kvelte faktisk ikke motoren under øvelseskjøringen min. Så etter at jeg har hatt lappen i 7 år så har det blitt en eller to kvelinger, men jeg har prøvd å hive inn clutchen, starte motoren og komme igang fortere enn fort! Det er rimelig flaut når dette skjer...De bak meg må lure på hvilken tulling som kjører der..hehe.

Og så ble det spurt om hvor man skal få trent seg god nok før man legger ut på veien? Da svarer jeg: Timevis på parkeringsplasser, på¨gården (om du har), og kjør bilcross!
Jeg forstår om dere glemmer vikeplikt, ikke ser fotgjengeren på andre siden av rundkjøringen slik at dere må stoppe midt i rundkjøringen istedenfor å vente på den andre siden, eller slike andre feil. Dette er ting som må trenes på og som du KUN lærer ute i trafikken.
Det jeg irriterer meg på, er at ikke det KJØRETEKNISKE sitter i kroppen før dere skal ut på veien. Dere har nok å følge med på i trafikkbildet om dere ikke skal bruke all konsentrasjonen på clutching og giring...

#12 Gjest_rune_*

Gjest_rune_*
  • Gjester

Skrevet 29 June 2012 - 06:19

Gearing er ikke noe stort problem for meg. Det hender jeg kveler motoren, rett og slett fordi bilen jeg bruker å kjøre (Opel Astra diesel) er giret på en slik måte at det kreves veldig mye gass og turtall for å få den i gang. Litt for lite gass så sier det pang og bilen står kubb stille. Kjører også en annen bil en lang VW Transporter. Liker bedre å kjøre den enn Astraen fordi den ikke er så krevende på pedalene. Greit nok at man får det perfekt til på parkeringsplassen, når man skal fort ut av et kryss, går det ikke alltid like bra.

#13 Gjest_Vegar_*

Gjest_Vegar_*
  • Gjester

Skrevet 29 June 2012 - 08:31

Merka dette selv den tiden jeg øvelseskjørte, gikk veldig mye etter E6, og kjørte alltid farsgrensen.
De gangene jeg glemte å sette på bokstaven bakpå så var det mye penere kjøring etter veien, men med en gang den kom på så kjørte folk forbi hele tiden.

#14 Gjest_Andershoi_*

Gjest_Andershoi_*
  • Gjester

Skrevet 29 June 2012 - 11:53

Stemmer det du sier Nils. Skulle gjerne hatt muligheten til å få kjørt bilcross selv. Men når en ikke bor på gard utpå landet og ikke har noen til å kjøre deg til og fra så blir det vrient...

Tok meg forøvrig 10-15 min på en parkeringsplass på 16-års dagen med litt clutching og giring i gamle-Volvo'n, så sa onkel "okei bare vreng ut der du", så kjørte jeg halvannen mil før jeg var hjemme. Hadde aldri kjørt verken bil eller sykkel før den dagen. Men så har du de som bruker måneder før de er klare for å gyve løs på andregiret.

Burde helt klart vært en obligatorisk veiledningstime med kjørelærer før man får slippe til i trafikken. Og når jeg tenker meg om så burde vel egentlig teoriprøven tas før man i det hele tatt får kjøre bil. Man tar jo trafikalt grunnkurs, men det er ingen som hindrer med i å snorke meg igjennom det. Det er ingen som sjekker at jeg faktisk lærte noe overhode.

#15 Gjest_ormen_*

Gjest_ormen_*
  • Gjester

Skrevet 30 June 2012 - 01:01

kjørte bergen-voss i tett trafikk (lite forbikjøringsmuligheter) og lå ca 4-5 sekunder bak bilen foran meg sist sommer.

Bilen bak meg holdt vel 0.2 sekunder fra seg til meg. jeg blinket med bremsene og blinket med tåkelys bak uten at vedkommende gadd å gi et lite mellomrom mellom bilene. I en kø litt før dale pga veiarbeid gikk jeg ut og sa ifra at han skulle holde god avstand og hvis ikke ville han lære det på den harde måten. Fyren var ikke helt forberedt på at jeg skulle komme ut og snakke til han så han sa bare okei og beklaget seg, men fortsatte med å kjøre rett bak meg de neste 20 km. Med rett bak meg mener jeg da at jeg ikke engang så hele panseret hans og at han like godt kunne koblet seg til hengerfestet mitt mens han var i gang... maks en meter avstand. og hvis jeg ga litt gass for å lage luke var han like rask til å lukke den.

Etter en stund fikk jeg nok og ved et fotgjengerfelt i voss sentrum var det en dame som skulle over veien, jeg ventet litt med å bremse ned før jeg tok en rask nedbremsing, og bilen bak knuste rett i min bil. Det endte med at fyren fikk avkortet forsikringen sin fordi han lå limt til min bil fra bergen og bilene bak var vitne til det i tillegg og hadde reagert på dette. jeg krevde ny bil ettersom min bil ble rammeskjeiv og fikk en nyere og bedre bil uten noe spesiellt av mellomlegg.
Og fyren holder sikkert avstand i dag :)

#16 Gjest_Vegar_*

Gjest_Vegar_*
  • Gjester

Skrevet 30 June 2012 - 04:01

Vis innleggNils skrev 29 June 2012 - 05:43:

Jeg startet med bilcross da jeg var 15 år. Så du lærer deg dette med det obligatoriske ganske fort. (Jeg vil ikke si jeg er verdensmester eller at jeg kjører "løp" på veien), men etter litt bilcrosskjøring klarer du å kjøre likt som andre i trafikken fra dag 1 når du er 16 år. Det kjøretekniske klarer du helt fint, mens det du må trene på er trafikkregler og oversiktsbilde/totalbilde i trafikken. Man lærer jo også å slippe gassen/ta inn clutchen og styr motsatt når man får sladd. Dette fungerer ikke i praksis da mange får panikk og bremser seg av veien. Etter å ha kjørt bilcross, er det helt natrulig å ta inn en sladd og legge opp en kontrasladd om nødvendig. Dette gjør deg også bedre på glatta. Så får diskusjonen om du setter opp farten tilsvarende, fordi du er tryggere på deg selv, ligge.

Så jeg kvelte faktisk ikke motoren under øvelseskjøringen min. Så etter at jeg har hatt lappen i 7 år så har det blitt en eller to kvelinger, men jeg har prøvd å hive inn clutchen, starte motoren og komme igang fortere enn fort! Det er rimelig flaut når dette skjer...De bak meg må lure på hvilken tulling som kjører der..hehe.

Og så ble det spurt om hvor man skal få trent seg god nok før man legger ut på veien? Da svarer jeg: Timevis på parkeringsplasser, på¨gården (om du har), og kjør bilcross!
Jeg forstår om dere glemmer vikeplikt, ikke ser fotgjengeren på andre siden av rundkjøringen slik at dere må stoppe midt i rundkjøringen istedenfor å vente på den andre siden, eller slike andre feil. Dette er ting som må trenes på og som du KUN lærer ute i trafikken.
Det jeg irriterer meg på, er at ikke det KJØRETEKNISKE sitter i kroppen før dere skal ut på veien. Dere har nok å følge med på i trafikkbildet om dere ikke skal bruke all konsentrasjonen på clutching og giring...
Må si at det med å kvele bil er vel et moderne fenomen siden dagens biler ikke takler lavt turtall!
Kjører selv gammel ford granada, kan sette den i 2. gir å slippe gassen. Da går den mellom 900-1000 omdr uten at bilen hoster, harker, hakker og nykker.
Bilen jeg hadde på kjøreskolen var en subaru impreza med rundt 150 hk. På lavt turtall virka det som om den gikk tom for diesel hele tiden.

Må si jeg tok livet av den flere ganger, men aldri skjedd med eldre biler :)

#17 Gjest_L.Eik_*

Gjest_L.Eik_*
  • Gjester

Skrevet 30 June 2012 - 06:26

Kan ikke si jeg kjenner meg mye igjen i at folk blir så mye mer aggressiv rundt biler med L på, skjønner at man kan være litt mer usikker rundt biler med L på, er jo større mulighet for overraskelser, kanskje dette har noe med at folk vil forbi og vekk fra "faresonen"?
Noen vil nok bare tøffe seg for dere newbies og ;)
Selv eid og kjørt i 4 år nå.

#18 Gjest_Baard_*

Gjest_Baard_*
  • Gjester

Skrevet 30 June 2012 - 06:29

Nå føler jeg at alle parter står med skylden (inkl. faren din som sitter som passasjer). For det første: det å ligge bak en bil med L er ofte et h*****e. Har vært en god del timer i trafikken, og mange med L er usikre på hva som skal gjøres og hvordan det skal gjøres. Har ofte vært med på nesten-kollisjoner grunnet biler som øvelseskjører, der hvor de har bråbremset på motorvei, legger seg i feil fil i et kryss og får panikk eller rett og slett ikke følger flyten i trafikken. Det som også er alt for vanlig blant folk som øvelseskjører, er at de tydeligvis mener at når man ligger i 80 på en motorvei - ja, da må man leke med bremsepedalen, slik at lysene blinker så fint og flott. Det er også veldig mange som kjører med L, som sjangler VELDIG mye i veibanen, og dette gjør bilistene rundt utrygge på personen bak rattet - og da vil man komme seg vekk. Tilfeller der hvor bilister med  L i bakruta har skapt unødvendige farlige situasjoner er heller ikke uvanlig. Være seg i et kryss, rundkjøring eller rett strekning - man vet aldri hva som kan skje.

Med dette i baktankene, forstår jeg veldig godt mennesker som heller gasser på ekstra, for å komme seg unna, enn å ligge bak en bil med L. Dere med L har tross alt enda ikke fått en "godkjenning" på at dere er rustet til å i det hele tatt oppholde dere i trafikken.

Det er dermed IKKE sagt at bilister som kjører forbi på en uvettig måte er unnskyldt. Det finnes personer med L-magneter i bakruta som faktisk klarer å følge flyten, og da er en forbikjøring unødvendig.

Du som sjåfør burde dog klare å overse mye av det som skjer, evt. innfinne deg i det (ble du sur nå?). Idioter i trafikken finner man hele tiden, og når en idiot møter en ung, usikker og uerfaren sjåfør; da har man oppskriften på en farlig situasjon. Den tiden jeg øvelseskjørte møtte jeg daglig på slike trafikanter. Jeg sa enten klart ifra med å bruke bremselysene hvis de lå for nært (ja, det er lov) - eller viste de at jeg ikke bryr meg ved å fortsette på samme måte jeg kjørte fra før (så lenge denne måten er FORSVARLIG!)

Og til deg, du som skriver at man skal være søt og snill med hverandre i trafikken, fordi det står skrevet i vegtrafikkloven:
1. mennesker er fortsatt mennesker, og mennesker gjør feil.
2. det står også i samme lovbok at man IKKE skal være til unødig hinder for trafikken rundt, så den siteringa kan du nok bare drømme videre om - vi lever tross alt ikke i Utopia eller Kardemommebyder alt er fint og flott.

Og nå - avslutningen dere alle har ventet på. Nå har det seg sånn at både du med L og vi uten gjør feil - å forvente noe annet er idiotisk. Mennesker er hverken søt, snill eller hensynsfull (av natur) så det må du faktisk klare å innfinne deg etter (fortsatt sur?). Så før du skriver 1200 ord med kjeft, klage og uenighet til meg - så vit dette: jeg (og alle andre som har sertifikatet) har vært veldig mange timer i trafikken, og vet faktisk hva bilkjøring går ut på.

Takk for meg, lykke til med oppkjøringer!

#19 Gjest_Haakon_*

Gjest_Haakon_*
  • Gjester

Skrevet 30 June 2012 - 06:29

Jeg husker veldig godt hvordan det var å kjøre med L på bilen, og jeg husker at jeg jeg lå kanskje ikke i farstgrensen istarten og det tok tid å venne seg til fart og bilen, og ikke minst alle sjåfølærerbilene og sjåførlærerne jeg hadde.. det ble voldtsomt hehe Men fikk jo god erfaring av det, jeg husker at jeg ble veldig mye forbikjørt enda, så man trenger ikke ha L for at folk kjørerforbi og greier, alltid noen som må kjøre fortere har hastverk og ja jeg har sett nesten utrolig stygge forbikjøringer så jeg nesten for hjertet i halsen selv om det ikke er jeg som kjører forbi noen.. Og jeg har opplevd at folk legger seg inn for tidlig selv på motorveien, så jeg tror folk har litt forskjellig vaner de legger til seg, finner jo noen som torr de eier veien også.

Men når det er sakt så er det bare sånn det er, når jeg ser en skolebil eller bil med L på så pleier jeg å holde avstand fra dem og ikke kjøreborbi på landeveier, og hvis jeg kommer for nære dem på motorveien så kjører jeg forbi om jeg ikke orker å ligge 3 sek bak, for av egen erfaring vet jeg hvor stressende det er å ha biler liggene bak seg, og hvergang jeg ser en Skolebil eller bil med L husker jeg hvordan det var så det er ikke noe problem å ta hensyn til ferske sjåfører, jeg mener det må gå ann å vite at alle skal ha det trygt på veien, selv ferske sjåfører, men man må lære seg at det finnes folk som ikke alltid følger boka kan man si eller som kanskje ikke har lært engang.. så man må vite ganske tildig at man må være veldig obs på hva andre sjåfører gjør, uansett hvor man er på veien, vær alltid på vakt. men man kommre fort inn i en rytme som man vennr seg til, det er som å sykle, ingen er født til noe, sånn er det bare. Jeg har faitsk opplevd at det ligger bil bak meg og følger etter meg nesten hele veien, og nå synes jeg ikke det gjør noe, men når man kjører bil nesten hver dag så blir alt en vane.

Og en annen ting ikke bare ferske sjåfører som kveler motoren og sånt altså, det kan skje selv de mest erfarene sjåførene, Så forteller oss at det er rett å slett menneskelig, sånt skjer, det som er greia er å ikke henge seg opp i det som skjer, for alt skjer i løpet av brøkdel sekund. og det er ikke akkuratt behagelig å gå å tenke på skile siutasjoner, man må bare reagere der å da, og så bli ferdig med den saken og komme seg videre. Det viktigste du gjør er å passe på deg selv og hva du driver emd og hold øye med andre og følge med på hva som skjer.

PS: jeg har lagt merke til at folk respekterer folk i større biler og respekterer ikke folk i mindre biler av en eller annen grunn.. Så verdene r rar med andre ord

#20 Gjest_Bilskole_*

Gjest_Bilskole_*
  • Gjester

Skrevet 30 June 2012 - 07:04

Hei, driver kjøreskole i Hordaland

Har akkurat samme problem med skole skiltet som andre har med rød  L
Skulle jeg ha glemt og sette på skoleskiltet er de fleste på grei avstand. Men ser de "skole" skal de forbi for enhver pris.
Vi er veldig bevist på og slippe forbi når vi har noen biler bak, men er ikke alltid muligheter, strekningen Bergen-Voss er det noen plasser langt i mellom buss stoppene.

Svar