Er på utkikk etter en passe liten, snerten bil. Mest for bybruk (95%) samt for å komme seg litt rundt i nærområdet for naturopplevelser (typisk 1 times kjøring et par ganger i måneden). Skal kunne takle 50 mil på landeveien ved evt behov - en gang i året kanskje - også, men der trenger den ikke brilljere. Har begrenset plassbehov, men fint å kunne slå ned baksete for å transportere feks en sykkel (om enn med hjul og sete av) en gang i blant. Uansett bil vil jeg ha litt utstyr, men uten at det skal ta av - xenon, AC, skinnratt (multifunksjon), gjerne sportsseter ... Jeg skal ha nybil, bensinmotor og har et tak på 250 000.
De aller minste bilene (type IQ, Aygo, UP!) blir for små til at jeg føler det komfortabelt med langkjøring overhodet. Både ifht fysisk størrelse og følelse av sikkerhet, samt typisk utstyrsvalg og motorisering som blir veldig slapp stort sett.
I Poloklassen begynner det å se bra ut. Har falt litt (vel, ganske mye egentlig) for Audi A1 Sportback og har prøvekjørt den i 1.2 L bensin, Ambitionversjon. Den var mer enn kvikk nok for mitt bruk. Er det noen som har noen tanker eller erfaringer om A1 generelt, og 1.2 TFSI spesielt?
Lurer også på om noen har prøvekjørt Ambitionversjonen mot Attraction? Tenker her på kjørekomfort grunnet forskjellig understell på de to. Blir fullstendig forvirret av å lese tester når det gjelder dette, da noen sier sportsunderstellet (Ambition) er bortimot ubrukelig stivt mens andre sier det er helt fint. Har selv bare hatt anledning til å prøve sportsunderstellet som jeg oppfattet som litt stivt, men ikke over grensen. Men dersom standardunderstellet er vesentlig mer behagelig uten at kjøreegenskaper lider, så er det verdt å vurdere ...
Har prøvd en del andre biler også. Liker Polo veldig godt. Den blir imidlertid omtrent like dyr om man skal heve utstyr og interiør til noe rundt A1-klasse, og da foretrekker jeg totalt sett A1 på tross av noe trangere baksete. Andre jeg har sett på som ikke har begeistret helt er Fiesta, Fabia, 208 og Rio. Noe annet jeg bør teste ut?
Et siste poeng er at jeg ser at jeg kan få en litt middels utstyrt bil fra klassen over for samme pris. Type Cee'd, Focus eller en veldig gnien Golf ... Noen som har tanker om det?
PS Fint om vi kan holde tråden fri for V A G -hat. Jeg lider ikke av den sykdommen og har hørt all argumentasjonen før