Leikar litt med tanken på å bytte bil, og har fått tilbod om å kjøpe ein drosjekøyrd C-klasse. -09 modell, automat med 450 000 på tellaren. Slik km stand gir sjølvsagt ein fristande pris. Men er det tabbe? Kva kan eg eigentlig forvente av den? Går då ut frå at det ikkje er noko som er feil med den, og at den blir sjekka før kjøp.
I verste fall blir det vell kanskje motor eller girkassebytte om ei stund..?
"Ny-bil" med 450 000 km
Started by
Gjest_bilkjøper_*
, Jun 22 2012 09:00
3 replies to this topic
#3 Gjest_Arild_*
Skrevet 24 June 2012 - 02:44
450000 km og 450000 km trenger ikke å være det samme. Det kommer veldig an på hvilken type kjøring bilen har blitt brukt til som drosje. Har den gått i byen med masse småkjøring, riv og slit, lyskryss, brostein og liknende kan bilen være nokså utslitt. Har den derimot gått i distrikts-Norge med mye langkjøring i forhold til småkjøring trenger ikke kilometerene bety så mye.
#4 Gjest_Gjest_*
Skrevet 25 June 2012 - 12:28
Å kjøpe en bil med såpass høy kilometer kan være en risikosport men du kan også gjøre et røverkjøp. Prisen har nesten alt å si for du må regne med at ting kan ryke uansett hvor solide Mercedes er. Du skriver ikke om det er diesel eller bensin men siden det er drosje regner jeg med at det er diesel
Tenker man mange år tilbake i tid var Mercedes diesel nærmest umulig å slite ut. Vet om eksemplarer som gikk over 2 millioner kilometer før de tok sitt siste pust. Kjørte selv en MB 123 Diesel for mange år siden og den hadde gått nesten 900000km. 123 utgavene var noe helt annet enn dagens men på såpass ny bil som du tenker på her bør vel de verste problemene Mercedes har hatt de siste 10-15 årene være unnagjort,
Det er vel først og fremst understell som bør sjekkes nøye. Har den gått mye bykjøring kan fort det meste av foringer, støtdempere og fjærer være slitt og slarkete. Du må også sjekke om den girer uten at den "napper". Har den hatt karrosseriskader må du sjekke at disse er utbedret slik at det ikke kommer rust senere.
Ellers så må jeg si som han over her at det er stor forskjell på hvor i landet bilen har gått disse kilometerene. Har den gått på "landsbygda" er det mindre sjanser for at den er utslitt så sant alt er fulgt opp av eier.
Har den gått i bytrafikk som. f.eks Oslo er 450000 km mye og alt kan være slitent.
Husk at menge forskjellige sjåfører også kan gi større slitasje, er ikke alle som steller like pent med de kjører da de ikke eier det selv.
En annen viktig faktor er hvor mye du kjører i året og om du kan skru noe selv. Kjører du mye hadde jeg stått over en med så høy kilometer.
Lykke til uansett hva du velger :-)
Tenker man mange år tilbake i tid var Mercedes diesel nærmest umulig å slite ut. Vet om eksemplarer som gikk over 2 millioner kilometer før de tok sitt siste pust. Kjørte selv en MB 123 Diesel for mange år siden og den hadde gått nesten 900000km. 123 utgavene var noe helt annet enn dagens men på såpass ny bil som du tenker på her bør vel de verste problemene Mercedes har hatt de siste 10-15 årene være unnagjort,
Det er vel først og fremst understell som bør sjekkes nøye. Har den gått mye bykjøring kan fort det meste av foringer, støtdempere og fjærer være slitt og slarkete. Du må også sjekke om den girer uten at den "napper". Har den hatt karrosseriskader må du sjekke at disse er utbedret slik at det ikke kommer rust senere.
Ellers så må jeg si som han over her at det er stor forskjell på hvor i landet bilen har gått disse kilometerene. Har den gått på "landsbygda" er det mindre sjanser for at den er utslitt så sant alt er fulgt opp av eier.
Har den gått i bytrafikk som. f.eks Oslo er 450000 km mye og alt kan være slitent.
Husk at menge forskjellige sjåfører også kan gi større slitasje, er ikke alle som steller like pent med de kjører da de ikke eier det selv.
En annen viktig faktor er hvor mye du kjører i året og om du kan skru noe selv. Kjører du mye hadde jeg stått over en med så høy kilometer.
Lykke til uansett hva du velger :-)