Opel Vectra C 02-08
#2 Gjest_Anders_*
Skrevet 19 June 2012 - 05:14
Fire skiver + klosser (slitedeler)
Dempere bak
H hjullager
Dynamo (2 gang siden bilen var ny. FIkk dette på reklemasjon)
Feste for sensor til diesel-partikkel filter løsnet, måtte sveises.
Ellers virker ikke den motoriserte bakluken som den skal.
Plassmessig er dette den perfekte familiebil, men kvaliteten er nok ikke mer enn på det jevne. God å kjøre btw, og 120hk drar den store bilen meget godt. Skal du kjøpe Vectra ville jeg kjøpt nyest mulig, både pga kvalitet og at jeg ikke syns den gamle fronten er pen. Unntaket er sedan, og da helst i GTS versjon. Den ser bra ut.
Alt i alt er jeg fornøyd med bilen med tanke på komfort, motorstørrelse og ikke minst plass, men kvalitetsmessig, kanskje ikke like mye.
#4 Gjest_gauk_*
#5 Gjest_Voopel_*
Skrevet 19 June 2012 - 10:59
MEN: Jeg torde ikke å ha denne bilen etter 5 år, for da gikk reklamasjonsretten ut. Min bil virket upåklagelig annethvert år, merkelig nok. Opel måtte rive halve motoren fra hverandre, fordi bilen lakk kjølevann. Mye tull med EGR-ventil, og til slutt så Opel seg nødt til å skifte hele innsugningsmanifolden. Dieselforvarmeren til varmeapparat tok også kvelden etter en røykutvikling som gjorde at jeg først trodde jeg hadde motorbrann. Stereoanlegg måtte også skiftes.
Neste eier måtte ned med framaksling og bunnpanne. I tillegg vet jeg at han fikk motorhavari også senere, men uvisst for meg av hvilken grunn. Fjærbrudd er også kjente problemer.
Nå skulle du kanskje tro at jeg ikke anbefalte deg bilen, men jeg er nå engang Opel-mann da. Har fått topp oppfølging av min forhandler alltid. Disse bilene er også veldig godt rustbeskyttet. Vil likefullt anbefale deg å holde deg unna diesel-motorene på Vectra C. Jeg kjenner til flere enn meg som har slitt med disse, selv om 150hk var bjørnesterk. Gå for 2.2 bensinutgave på disse bilene heller. Det er en mye mer holdbar motor, og du får en veldig god bil.
Har du bedre råd, går du for Insignia. Den vinner feilfri-tester fra tyske DEKRA, og her er det også lite problemer med den nye generasjonen diesel-motorer.
#6 Gjest_taxikusk_*
Skrevet 20 June 2012 - 12:43
Når taxigarantien gikk ut etter 2 år ble heldivis bilen solgt
#7 Gjest_Gts_*
#8 Gjest_Opel_Nisse_*
Skrevet 21 June 2012 - 02:29
Hadde absolutt ingen problemer - bilen fungerte godt, gikk som forventet (som enhver bensin uten turbo kreves turtall for å få ytelse - men det tåler den), lå veldig godt på veien, god komfort, gikk veldig billig (0,5 på langkjøring!!, 0,7-0,8 på småkjøring) - kort sagt mye kjøreglede og plass for pengene.
Sammenlignet med min nye XC70 D5 så bråkte den vel mye, men det var egentlig bra, man må føle at man har igjen noe for den ekstra 1/2 millionen......
#11 Gjest_OMC_*
Skrevet 21 June 2012 - 08:21
#12 Gjest_fikse_*
Skrevet 22 June 2012 - 02:32
Vær obs at det er stor forskjell på stv og sedan i _lengde_. Stv er laaang, sedanen er mer "normal". Veiegenskapene er utmerket. Den som sier noe annet har enten ikke kunnskap om å kjøre bilen, eller det har vært noe feil med enten bil eller evt dekk. Rett nok er det en anelse slappe fjører og dempere på standard-fjøringen, men en god del er levert med såkalt sportsunderstell, som ikke er så voldsomt sporty, men 10mm lavere og endel stivere. Dette passer bilen utmerket. Har forøvrig rikelig med utfordrende vinterføre her vi bor, og er godt fornøyd med egenskapene. Overraskende nok gnager den seg fint oppover også, til tross for automaten. Som "alle" bilder i denne klassen blir den levert med for brede vinterdekk for norske forhold. Standard på min er 215/55-16. Jeg har nå 195/60-16, som passer bedre. Rett nok er den en anelse mindre fast i svingene enn med 215-dekk, men det er vinterdekk det er snakk om... :-)
Vær obs at ESP ikke nødvendigvis er standard. På en så stor bil er det noe du vil ha. Ikke fordi det er dårlige egenskaper, men fordi det faktisk gir den ekstra sikkerheten som kan være grei å ha.
Totalt sett: En helt grei hverdagssliter. Alt funker som det skal, starter som den skal, har akkurat plass til 3 barneseter, bagasjerommet er i praksis noe med det største du finner (det er omtrent helt firkantet, ekstremt enkelt å utnytte plassen), du får den med AFL xenon-lys, som er fantastiske (beste med hele bilen), deler er noenlunde greit priset.
Vi har nå kjørt 80.000 med den, opptil 180.000, og nå er girkassen litt grinete, så det nærmer seg nok en rep på 20-30.000,- Mye peng, men så er det faktisk det eneste vi har hatt/har av utgifter, med unntak av ordinære slitedeler/service.
Summa summarum: Jeg vil ikke anbefale denne bilen over noen andre, men det vil være feil å fraråde deg å handle en. Der finnes flere gode motor-girkasse-kombinasjoner, og noen du kanskje helst vil styre unna. Omtrent som du finner hos de fleste bilmerker. Bilen er fint lite pop på bruktmarkedet, så nettopp derfor kan du få mye bil for pengene. Se bare til at du får deg en litt utstyrt variant (Cosmo, Elegance, OPC-line), ESP, og gjerne AFL xenon. Vær kritisk til 5-trinns automaten, 6-trinns en er mye bedre, men må stelles (oljeflush).
Lykke til med valget av bil!
Mvh Bent Are Fikse
#13 Gjest_Driver_*
Skrevet 22 June 2012 - 05:23
#14 Gjest_Gjest_*
Skrevet 23 June 2012 - 06:33
Er det noen som vet om det der forskjellige seter i GTS og Sedan (og evt stv) og er det forskjellige seter i de forskjellige utstyrsklassene?
Takker så meget for alle svar så langt!
#15 Gjest_Gjest_*
Skrevet 23 June 2012 - 07:33
Gjest skrev 23 June 2012 - 06:33:
Er det noen som vet om det der forskjellige seter i GTS og Sedan (og evt stv) og er det forskjellige seter i de forskjellige utstyrsklassene?
Takker så meget for alle svar så langt!
GTS har sportsstoler som standard (meged gode seter).
#16 Gjest_Gjest_*
Skrevet 23 June 2012 - 10:05
Jeg hadde ikke vært så redd for automat-kasser, men som jeg skrev tidligere, så er jeg skeptisk til kvaliteten på diesel-motorene. Jeg er enig med ham som skrev at diesel-biler med mye kald-kjøring, er nok mer utsatt enn "varmkjørte" biler.
Opel er generelt gode på automat-kasser. Får disse det nødvendige vedlikehold, er de svært holdbare.
Lykke til med Vectra-kjøp!
#18 Gjest_Jokke_*
Skrevet 24 June 2012 - 01:56
Må vel mest sannsynlig gå for en fra før faceliften pga pris, hvis jeg ikke er ekstremt heldig.. Er det stor forskjell på kvaliteten før og etter facelift?
Spørs om jeg peiler meg inn på 1.8 bensin da. Hvordan er forbruket på disse?
#19 Gjest_Anders_*
#20 Gjest_Gjest_*
Skrevet 25 June 2012 - 10:04
Hvis motorkraft er viktig, holder du deg langt unna 1.8-motoren. Den er daff! Etter faceliften ble det noe oppgraderinger på hjuloppheng og interiør - til det bedre.
Kan også anbefale Signumen, som i bunn og grunnen er en Vectra. Den er bygd på stasjonsvognas understell (13 cm lenger akselavstand enn sedan og combi).