Forum

Gå til innhold

Privat leasing

25 replies to this topic

#1 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 10:12

Er på jakt etter ny bil, men vil ikke ta opp for mye lån. Jeg har ca 110000 i pluss ved salg av min Opel vectra 07 modell, og har satt en maks grense på 250000 ved kjøp, men nå begynner jeg å tenke på om leasing hadde vært ett alternativ. Er ok å kvitte seg med billån, og forutsigbarheten ved leasing er absolutt fristende. Jeg er uansett en som passer godt på bilen min og ville ha utbedret lakkskader på en ny bil, så den biten bekymrer meg lite. Jeg har undersøkt en del om dette på nett, og de aller fleste artikler viser at leasing er dumt, men spør du meg har det helt klart sine fordeler.

Er det noen som vil dele sine erfaringet med leasing, og er det noen selskaper som er gunstigere enn andre?

#2 Eivind O.

Eivind O.

Newbie

• Medlemmer
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 11 June 2012 - 10:32

Det er et enkelt regnestykke. Usikker på hvorfor du er redd for å låne, for leasingprisen din justeres normalt også av renten. I en situasjon hvor rentene plutselig stiger kraftig vil altså både eie- og leasingkostnaden din stige.

Det er helt riktig at det normalt sett ikke lønner seg å lease bilen. Den eneste økonomiske fordelen jeg kan se er om du vil ha en bil med potensielt mye større verditap enn hva som er normalt, uten at det gjenspeiler seg i leasingkostnaden. Kanskje mulig å gjøre noen kupp på Nissan Leaf gjennom leasing? Normalt er forventet verditap bakt inn i prisen, så det skal ikke være noe å hente på å spekulere i dette heller. Leasingselskapet plikter å ta tilbake bilen etter endt periode, så hvis du vil slippe risiko for verditap og å være garantert å kunne kjøpe deg ny bil om tre år er jo sikkert leasing fint.

Både leasingselskaper og banker kredittsjekker deg, så der er det heller ingen fordel med leasing. Du kan riktignok slippe unna med mindre egenkapital når du leaser, men prisen du betaler må du regne ut over leasingperiodens varighet uansett så det er heller ingen fordel.

Personlig leaser jeg privat for tiden, men det var fordi jeg fikk en unormalt god avtale grunnet diverse omstendigheter jeg ikke vil gå inn på her.

Jeg vil ikke anbefale privat leasing, men gjør det dersom:
1. Du får et svært godt tilbud som du regner deg frem til at blir mer lønnsomt enn eie (sjekk hvilken restverdi det opereres med for bilen du vurderer å lease)
2. Du hater å selge biler, og vil helst bare levere fra deg bilen når du ikke vil ha den mer
3. Du vet at du har samme behov nå som om tre år
4. Du ikke er av typen som kan gå lei av bilen etter kort tid.

Avslutningsvis kan jeg nevne at man ofte får svært godt tilbud på forsikring og service når man leaser ny bil, så det må tas inn i beregningen.

#3 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 11:41

Takk for gode innspill:)

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke vil låne 250000 til ny bil er at jeg innen tre år skal bytte bolig. Ny bil er ren luksus og ikke noe en nødvendigvis må ha, men jeg føler jeg har hatt mye utgifter på vectraen og det frister med garanti og nyere bil. En annen grunn til
Å bytte bil er så enkel at jeg vil ha noe mer moderne og jeg går normalt lei bilen etter to-tre  år. Bil er skjeldent god butikk.

#4 Gjest_MB-leaser_*

Gjest_MB-leaser_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 11:51

Hvorfor i all verden skal en binde opp kapital i en bil? Helt meningsløst etter min mening. Ved leasing får du ny bil hvert 3. år med det siste av ny teknologi og sikkerhet. Verdifallet på en bil er det samme uansett. Skal du eie bilen selv, må du ha den lenge, iallefall 5-6 år. Minst. Ved leasing er heller ikke bilen formue i ditt "regnskap". Dessuten, ved at forhandler/leasingselskap sitter med restverdien, så slipper du den bekymringen ved at bilprisene faktisk har gått ned de siste årene og/eller at bilene selges med store rabatter, som er faktum i disse ulvetider. Privatleasing er kommet for å bli. Se bare hva som skjer/har skjedd i store bil-land som USA, Tyskland og England m.flere.

#5 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 12:11

Tenker i samme bane, jeg kommer aldri til å ha en bil i seks år så det er ikke god butikk med billån heller. Nå er en selvsagt avhengig av en god leasingavtale, men for min del er det viktigere med lavt mnd beløp enn om jeg taper 10-20000 på tre år. Er det mulig å få fastrente på leasing?

Btw det er snakk om stasjobsvogn og jeg har tenkt litt på i40 eller 508.

#6 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 12:16

Vi leaser en renault Megane stasjonsvogn for tiden, og vi betaler rundt 1800,- pr mnd (meget godt utstyrt), og det anser vi som et kupp! De har kampanjepriser for tiden, så stikk innom en forhandler og sjekk.
Bilen er på størrelse med en Golf, men har bredere bagasjerom og bedre design og kvalitet (!) -utrolig nok. Startleien var på 30.000,-.
Angående kvaliteten, hvis du er usikker på den, kan du Google etter Dekra (Tysk og større versjon av NAF) sine tester over samtlige biler på markedet.

Lykke til! :)

#7 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 12:30

Vis innleggGjest skrev 11 June 2012 - 12:16:

Vi leaser en renault Megane stasjonsvogn for tiden, og vi betaler rundt 1800,- pr mnd (meget godt utstyrt), og det anser vi som et kupp! De har kampanjepriser for tiden, så stikk innom en forhandler og sjekk.
Bilen er på størrelse med en Golf, men har bredere bagasjerom og bedre design og kvalitet (!) -utrolig nok. Startleien var på 30.000,-.
Angående kvaliteten, hvis du er usikker på den, kan du Google etter Dekra (Tysk og større versjon av NAF) sine tester over samtlige biler på markedet.

Bruker dekra og det jeg finner av tester, så ja kvalitet er viktig. Er dog skeptisk til Renault;) Skal ha meg en runde, men tidliger har jeg spurt både hos Hyundai og opel ang leasing, men selgerne er kjappe til å avfeie det som ett dårlig alternativ for privatw Rart med tanke på at det blir vanligere og vanligere å lease.

#8 Gjest_MB-leaser_*

Gjest_MB-leaser_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 12:30

Du får som regel ikke fastrente ved leasing, men noen unntak er det alltid. Sjekk og dobbelt sjekk, det lønner seg. Betalt minst mulig "up-front" . Kjører du mer enn 60000 km på tre år, er nok ikke leasing saken. Leasing av el.bil og f.eks tysk-import er heller ikke god butikk.

#9 Gjest_Eivind O._*

Gjest_Eivind O._*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 01:19

Vis innleggMB-leaser skrev 11 June 2012 - 11:51:

Hvorfor i all verden skal en binde opp kapital i en bil? Helt meningsløst etter min mening. Ved leasing får du ny bil hvert 3. år med det siste av ny teknologi og sikkerhet. Verdifallet på en bil er det samme uansett. Skal du eie bilen selv, må du ha den lenge, iallefall 5-6 år. Minst. Ved leasing er heller ikke bilen formue i ditt "regnskap". Dessuten, ved at forhandler/leasingselskap sitter med restverdien, så slipper du den bekymringen ved at bilprisene faktisk har gått ned de siste årene og/eller at bilene selges med store rabatter, som er faktum i disse ulvetider. Privatleasing er kommet for å bli. Se bare hva som skjer/har skjedd i store bil-land som USA, Tyskland og England m.flere.

Vis innleggMB-leaser skrev 11 June 2012 - 11:51:

Det er da ingen her som påstår at privatleasing vil forsvinne? Men det presiseres at det ikke lønner seg sett fra et økonomisk perspektiv, noe mange har undersøkt og konkludert med. Det virker som du overser det faktum at leasingselskapene skal tjene penger, og at de selvfølgelig regner inn alle kostnader ved å eie bilen inn i prisen du betaler i tillegg til fortjenesten de skal ha for risikoen.

For øvrig snakker trådstarter om å låne penger, og binder dermed ikke opp mye egenkapital i kjøpet. Og man står selvfølgelig fritt til å kjøpe ny bil hvert tredje år om man ønsker, selv om man ikke leaser. Så det argumentet skjønner jeg ikke, all den tid det ikke er økonomisk gunstig å lease fremfor å kjøpe i et treårs perspektiv.

Kort forklart: du betaler normalt for friheten og fleksibiliteten leasing innebærer, og det er ikke økonomisk gunstig å lease fremfor å lånefinansiere. Begge deler er rentebærende, men ved leasing betaler du noen andre for å eie bilen for deg. Å inkludere et ekstra ledd sier seg selv at ikke lønner seg i kroner og øre. Med mindre du inngår en gunstig avtale, som absolutt er mulig.

#10 Gjest_Eivind O._*

Gjest_Eivind O._*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 01:35

Vis innleggAnders skrev 11 June 2012 - 11:41:

Takk for gode innspill:)

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke vil låne 250000 til ny bil er at jeg innen tre år skal bytte bolig. Ny bil er ren luksus og ikke noe en nødvendigvis må ha, men jeg føler jeg har hatt mye utgifter på vectraen og det frister med garanti og nyere bil. En annen grunn til
Å bytte bil er så enkel at jeg vil ha noe mer moderne og jeg går normalt lei bilen etter to-tre  år. Bil er skjeldent god butikk.
Om du i det perspektivet skal kjøpe bolig ville jeg valgt en så rimelig bil som mulig (eks en gammel stasjonsvogn). Dette for å minimere utgiftene til bil frem til du vet hva slags boligkostnader du kommer til å få. Når boligen er på plass kjøper du bil tilpasset ditt nye budsjett.

Vis innleggGjest skrev 11 June 2012 - 12:16:

Om du leaser i 36 måneder betaler du ca 2750,- i måneden i leie. Totalt ca 98-99.000,- over tre år inkludert etableringsgebyret som pleier å være mellom 3-4000,-. Så da er det bare å sjekke beregnet restverdi, og sjekk om det henger sammen med verditapet dere forventer over tre år. Jeg synes det høres ut som en OK avtale (betaler selv ca 3300,- pr mnd. inkl. innskudd for en VW med listepris på 380").

#11 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 01:44

Det er ikke snakk om at det nødvendigvis skal lønne seg å lease, og kan gå med på ett tap på 10-20000 i løpet av tre år, men er det mer så blir det ikke aktuelt. Jeg har ikke reknet på dette selv, og det er vel vanskelig å sette opp ett eksakt reknestykke da det er vanskelig å forutse hva tapet vil bli.

Jeg betaler i dag 2700 på billånet mitt, og det fullt mulig å lease en ny bil for samme beløp, men da må en sikkert skyte inn 50-60000,- ved inngang.

Hvorfor bør en betale minst mulig engangsbeløp? Vil ikke sluttsummen bli ca lik ved høyere leie?

det mest fornuftige er helt sikkert å beholde vectraen eller eventuelt å kjøpe en ett til to år gammel bil og låne mellomlegget mellom de hundre tusen jeg har. Men det er ikke alltid kjekt å være fornuftig;)

#12 Gjest_Eivind O._*

Gjest_Eivind O._*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 05:48

Vis innleggAnders skrev 11 June 2012 - 01:44:

Det er ikke snakk om at det nødvendigvis skal lønne seg å lease, og kan gå med på ett tap på 10-20000 i løpet av tre år, men er det mer så blir det ikke aktuelt. Jeg har ikke reknet på dette selv, og det er vel vanskelig å sette opp ett eksakt reknestykke da det er vanskelig å forutse hva tapet vil bli.

Jeg betaler i dag 2700 på billånet mitt, og det fullt mulig å lease en ny bil for samme beløp, men da må en sikkert skyte inn 50-60000,- ved inngang.

Hvorfor bør en betale minst mulig engangsbeløp? Vil ikke sluttsummen bli ca lik ved høyere leie?

det mest fornuftige er helt sikkert å beholde vectraen eller eventuelt å kjøpe en ett til to år gammel bil og låne mellomlegget mellom de hundre tusen jeg har. Men det er ikke alltid kjekt å være fornuftig;)

Vis innleggAnders skrev 11 June 2012 - 01:44:

1. I forhold til månedssummen er det lurt å enten se på hva du reelt sett betaler per måned og hva totalkostnaden blir. Høyt kontra lavt innskudd vil jeg i utgangspunktet ikke tro har noe å si. Ved lavt innskudd blir renteberegningen på leasingen høyere, og du får i teorien høyere månedlig leie enn hva selve innskuddsbeløpet skulle tilsi. På den annen side får du innskuddsrenter på beløpet du ikke skyter inn, så det kan du ha plassert i noe som gir bedre avkastning enn lånerenten du betaler for å beholde beløpet. Blir bare småpenger ut av det, så jeg ville ikke jobbet for mye med å ordne lavt innskudd. Det viktigste er at du ikke ser deg blind på en lav månedlig kostnad. Se på reel månedspris og totalpris.

2. Helt enig i at det ligger en verdi i å lease, og at man godt kan betale litt for å få dette produktet med enklere bilhold.

3. Når du betaler billånet ditt i dag vil jeg tro det ligger noe nedbetaling i de 2700,- du betaler? Når du leaser får du ikke fradrag for rentene slik du får om du selv låner pengene. Dermed ligger det både skattefradrag og nedbetaling av bilen i summen du betaler.

4. Helt enig i at man ikke alltid kan være fornuftig. Lar du fornuften tale når du skal kjøpe bil ender du opp med en ribbet Toyota som gjør deg depressiv hver gang du setter deg bak rattet.

Avslutningsvis kan jeg legge til noe man må leve med når man leaser. Årsavgiften får momspåslag slik at du ender med en høyere årsavgift enn du egentlig skal betale. Statens logikk gjelder....

Toyota har tidvis gode privatleasingkampanjer bl.a. på Prius. Verd å ta en titt!

#13 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 08:02

Ja, jeg betaler ned på billånet. Har ca 50000 igjen. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Det smarteste er nok å beholde den jeg har, men det er også det kjedeligste, hehe. Jeg skal ta meg en runde å få noen tilbud. Prius er ikke aktuelt. Jeg må ha en stor stasjonsvogn.

#14 Gjest_OEM_*

Gjest_OEM_*
  • Gjester

Skrevet 11 June 2012 - 08:45

Leas deg en bil og ha et forutsigbart bilhold. Det er 5 år nybil garanti og du kjøper sikkert 1 - 2 år gammel bil for 250000,-. Det er viktig å ta et evt verditap med i et regnestykke. Her er tre forskjellige verditap som du kan tygge på.
1. Peugeot 406 HDI St.vogn. Kjøpt ny i 2001 for 249000. Solgt for 39000 i 2011, kjørt 150000 km. Verditap 210000 på 10 år
2. Mercedes E220 CDI St vogn. 2005 mod kjøpt i 2008 for 420000,- med 39000 km på telleren. Verdi i dag ca 250000,-. Verditap 170000,- på fire år!!!
3. For mondeo Ghia TDCI st.vogn. 2005 mod kjøpt i 2008 for 239000 med 38000 km på telleren. Solgt for 129000,- i går med 140000 km på teller. Bilen var strøken. Verditap 110000,- på fire år. Her kan det nevnes at ny pris for bilen var 318000,- i 2005.

Gir en liten ide om hvor lenge man må eie en bil for å faktisk senke verditapet. Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg gjør neste gang jeg skal ha ny bil. Kommer til å lease uten innskudd. Den kostnaden tar jeg for å kjøre uten å måtte tenke på reparasjoner osv som nødvendigvis kommer. I mine eksempler over skal det nevnes at Peugeoten hadde noen sinnsvake verksted regninger 2 ganger slik at det totale bilholdet ble utrolig dyrt. Mercedesen hadde girkasse havari som ikke ble dekt av garanti. Ikke akkurat billig det heller. Forden gikk som en klokke og hadde noen mindre utskiftinger i forstilling før salg. Totalt ble det bruke 20000 på service og v edlikehold der. Summen er likevel at du klarer nesten ikke komme under 2000 i verditap pr mnd. Pluss renter på lån så skal du ikke se langt før du leaser bil til samme kost. Og hvorfor ikke glede deg selv med ny bil hvert 3. år?? Lykke til.

#15 Gjest_Eivind O._*

Gjest_Eivind O._*
  • Gjester

Skrevet 12 June 2012 - 07:19

http://www.finn.no/f...nnkode=34545735

http://www.finn.no/f...nnkode=33517030

Et par alternativer....

#16 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 12 June 2012 - 07:24

Vis innleggEivind O. skrev 12 June 2012 - 07:19:

Ikke så halvgærli pris, men er ikke noe fan av Passat.

Fikk tilbud hos Hyundai i dag etter at selgeren frarådet meg leasing. Med ett innskudd på 50000 skulle de ha 3900/mnd for en i40 premium. Det syns jeg var jævlig høyt priset. 200000,- i verditap på tre år, De kan ikke ha særlig tro på produktet sitt.

Er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre. All fornuft tilsier at leasing er dumt, til tross for gode poenger fra flere av dere.

#17 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 12 June 2012 - 07:35

Kjapt reknestykke hos PRIVATLEASE:

Hyundai i40 comfort

Eksteriør farge Sleek Silver Interiør farge Sort Stoff Leieperiode 36 måneder Kjørelengde pr år 15 000 km Startleie 75 000 kr Månedspris 1 582 kr Pris pr. overkjørte km 2,5 kr Etableringsgebyr 3 990 kr Totalt 131000

Peugeot 508 Active med navi, headup display Bi-xenon:
Eksteriør farge Grå Thorium Metallic Interiør farge Sort Stoff Leieperiode 36 måneder Kjørelengde pr år 15 000 km Startleie 90 000 kr Månedspris 1 529 kr Pris pr. overkjørte km 1,88 kr Etableringsgebyr 3 990 kr Totalt 145000 Ikke så halvgæli, men er det andre selskaper som er gunstigere?

#18 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 12 June 2012 - 08:06

Skoda Superb Ambition 105 hk TDI

Eksteriør farge Platin Grey Metallic Interiør farge Rubicon Grey/Black Stoff Leieperiode 36 måneder Kjørelengde pr år 15 000 km Startleie 95 000 kr Månedspris 1 706 kr Pris pr. overkjørte km 2,44 kr Etableringsgebyr 3 990 kr Totalt: 156000,-

#19 Gjest_Eivind O._*

Gjest_Eivind O._*
  • Gjester

Skrevet 13 June 2012 - 09:00

Eller spar 18000,- over 3 år på denne? https://www.privatle...anje-Volvo-V60/

Spennende med valgfrihet! Samtidig som man ser hva biler reelt sett koster å eie, noe som ikke er hyggelig lesning :)

#20 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 13 June 2012 - 09:58

Vis innleggEivind O. skrev 13 June 2012 - 09:00:

Eller spar 18000,- over 3 år på denne? https://www.privatle...anje-Volvo-V60/

Den er for liten. Jeg er 1.95 høy og må ha to bavervendte bilstoler i baksetene, og det er ikke alle stasjonsvogner som er store nok. Vil gjerne ha en Insignia, men jeg får ikke plass. Imidlertid syns jeg ikke prisene til leaseplan er galne. En bør vel rekne en halvering av innkjøpspris i løpet av fem år på nybil, pluss renter på lån. Summa summarum tror jeg ikke disse prisene er dårlige.

Spennende med valgfrihet! Samtidig som man ser hva biler reelt sett koster å eie, noe som ikke er hyggelig lesning :)

Svar