Forum

Gå til innhold

Risting framme når jeg kommer på litt ujavn vei i 60 km/t

5 replies to this topic

#1 Gjest_Geir-Ove Hansen_*

Gjest_Geir-Ove Hansen_*
  • Gjester

Skrevet 10 May 2012 - 08:53

Heisann,jeg får en voldsom risting framme på min Jeep Grand Cherokee når jeg kommer over 60km/t og veien er litt sporete.Er det noen som har noen ideer hva dette kan være.

#2 Gjest_Pørni_*

Gjest_Pørni_*
  • Gjester

Skrevet 10 May 2012 - 11:16

Hadde nesten samme problem med min Volvo 240. Det hjalp da jeg fikk på andre felger med nye dekk ;)
kan godt være ubalanse i felg/dekk, eller så enkelt som at det er ujevnt lufttrykk i dekkene.

#3 Gjest_viggo.evensen@getmail.no_*

Gjest_viggo.evensen@getmail.no_*
  • Gjester

Skrevet 11 May 2012 - 06:26

Vis innleggGeir-Ove Hansen skrev 10 May 2012 - 08:53:

Heisann,jeg får en voldsom risting framme på min Jeep Grand Cherokee når jeg kommer over 60km/t og veien er litt sporete.Er det noen som har noen ideer hva dette kan være.
Dette kommer nok ifra dekkene dine..Sjekk hva andre med samme bilmerke sier og bruker..Desuten bør du sjekke avballangseringen på felgene dine, mulig at du har slitte hjullagere også..Men ta dekkene og avballangseringen først...Masse som kan gjøre dette , alt fra forstillingen til dekker...Sjekk dette og det er jo kun 1 times jobb på et verksted..

#4 Gjest_nips_*

Gjest_nips_*
  • Gjester

Skrevet 11 May 2012 - 09:29

Hadde samme opplevelse med en Blazer for noen år siden. Var over og under fronten uten å finne noe. En GM mekaniker brukte 2 min på å finne flenge i høyre bakhjul. Jeg var så 100% sikker på at problemet lå foran at jeg ikke hadde tenkt på å se bak.

#5 Gjest_Geir-Ove Hansen_*

Gjest_Geir-Ove Hansen_*
  • Gjester

Skrevet 12 May 2012 - 11:31

Vis innleggviggo.evensen@getmail.no skrev 11 May 2012 - 06:26:

Dette kommer nok ifra dekkene dine..Sjekk hva andre med samme bilmerke sier og bruker..Desuten bør du sjekke avballangseringen på felgene dine, mulig at du har slitte hjullagere også..Men ta dekkene og avballangseringen først...Masse som kan gjøre dette , alt fra forstillingen til dekker...Sjekk dette og det er jo kun 1 times jobb på et verksted..
Jeg har fått dekkene avballansert og skiftet stabillisatorstag framme men har fortsatt problemet.Ristingen er der selv om jeg jeg bruker vinterdekk eller sommerdekkene.

#6 Gjest_Erik_*

Gjest_Erik_*
  • Gjester

Skrevet 13 May 2012 - 12:11

Sjekk lager i  "knokkelledd" usikker på hvordan jeep er konstuert. Men er vanligvis ett øvre og ett nedre lager på biler med stiv aksel. Dette kan føre til enorme vibrasjoner som kommer og går.

Svar