Forum

Gå til innhold

Trenger råd til ny bil

21 replies to this topic

#1 Gjest_Martin_*

Gjest_Martin_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 06:55

Hei!

Jeg trenger ny bil da min VW golf ikke passer så godt til kjøring i forbindelse med ny jobb. Kjøringen jeg trenger ny bil til kan kanskje beskrives litt som "distriktsveterinær" kjøring, altså mye dårlige, smale veier og grusveier. Kjørelengden blir ca 30 000km i året.

Til dette har jeg funnet ut jeg trenger en trygg og god 4wd, som er godt "skrudd" sammen. Vil også at det skal være nybil pga nybilgarantien.

Problemet er at jeg har lite peiling på bil, og et budsjett på rundt 350 00 kr.

Frem til nå har jeg tenk på 3 biler. Subaru xv, Citroen C4 AirCross og Peugot 4008.

Er det noen som kan gi meg et tips ang. disse, evt andre biler som kan passe?

#2 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:07

Mazda CX-5 kommer jo straks på markedet. For 410 000 kr har du den med automatgir, 150hk diesel og mye utstyr.

Vis innleggMartin skrev 07 May 2012 - 06:55:

Hei!

Jeg trenger ny bil da min VW golf ikke passer så godt til kjøring i forbindelse med ny jobb. Kjøringen jeg trenger ny bil til kan kanskje beskrives litt som "distriktsveterinær" kjøring, altså mye dårlige, smale veier og grusveier. Kjørelengden blir ca 30 000km i året.

Til dette har jeg funnet ut jeg trenger en trygg og god 4wd, som er godt "skrudd" sammen. Vil også at det skal være nybil pga nybilgarantien.

Frem til nå har jeg tenk på 3 biler. Subaru xv, Citroen C4 AirCross og Peugot 4008.

#3 Gjest_Martin_*

Gjest_Martin_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:13

Ja, ser den får bra kritikk. Ligger litt over budsjettet mitt, men kanskje verdt pengene å spytte inn litt ekstra for denne, i forhold til de andre bilene ?

#4 Gjest_Broomlebassen_*

Gjest_Broomlebassen_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:28

Hei!

Av disse er det kun Subaru XV som har "ekte" firehjulsdrift...for ikke å snakke om 22 cm bakkeklaring! Det er det INGEN i denne klassen som kan matche. Kvaliteten er også i toppklasse på Subaru.
Broom-test av den aktuelle bilen:
http://www.tv2.no/un...ed-3719866.html

Prisliste:
http://subaru.no/prisliste.html

Du får nok en bedre følelese i f.eks. CX-5 men jeg hadde valgt XV pga andre (les: solide) kvaliteter..Hilsen Broomlebassen

#5 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:32

Mazdaen er faktisk ingen dum bil. Aldri noe jeg ville kjøpt selv fordi den blir for "mainstream" for min del, men har blitt rost opp i skyene av bla. Jan Erik Larssen.

Subaruen er heller ikke dum. Den burde være den mest solide av dine valgmuligheter. Ikke like langt fremme mtp. Motorteknikk, girkasser eller interiørkvalitet, men den høres ut som midt i blinken for din del. Impreza er også en god bil. Så lenge du ikke skal ut i bushen så holder Imprezaen i bøtter og spann.

Du får også Mini Coutryman med 4WD til ditt budsjett, men den blir kanskje litt "fisefin" til ditt bruk? En veldig god bil, men hvor godt egnet til dårlige veier vet jeg ikke helt...

Mitt beste forslag tror jeg er Skoda Yeti! Det er rett og slett en veldig bra bil, og en du absolutt bør vurdere. Har kjørt en med 4WD og 110hk diesel, og den var nesten småsprek... Samtidig har du et fantastisk fleksibelt innteriør. Bakseter kan skyves att og fram, vippes opp eller fjernes, og så har du plutselig varebil.

Kvaliteten på Skoda i disse dager er veldig bra, og du får også 5 års fabrikkgaranti!

Du får splitter ny Yeti med 110-hesteren og 4X4 til under 330.000kr, så da kan du slenge på littegrann utstyr, noe du burde... Det å selge en bil skrapa for utstyr er ikke lett når andre selger identiske biler spekket med utstyr.

Mitt forslag er å kjøpe en ferdig bil fra en forhandler. De har gjerne noen tusen km på klokka, men er i prinsipp nye. Da får du biler med hauger av utstyr til prisen av en ribbet fabrikkny en.

Hva med denne? http://www.finn.no/f...nnkode=34687534

Du kan jo lese utstyrslista selv, og alt det er ting du må betale ekstra for. Her sparer du 30.000kr på at bilen har kjørt 200 mil.

#6 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:38

Også ser jeg at den har noe som kalles "bad road" fjæring, som betyr noen ekstra cm med bakkeklaring! Det må da være midt i blinken for deg??

Ønsker deg uansett lykke til med bilkjøp!!

#7 Gjest_Martin_*

Gjest_Martin_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:38

Ah takk for et kontant svar :) Var i utgangspunktet denne jeg hadde tenkt på, men ble litt avskrekket da jeg leste at den støyet for mye. Tror jeg leste 70,8 desibel (?) et sted. Dette tallet sier meg i bunn og grunn ingenting, men fikk intrykk av at dette var mye.

Dette til jeg leste oversikten i en av avisene i dag der jeg så at bilen jeg har i dag var en av verstingene (Golf 1,9TDI). Har kjørt rundt i denne uten egentlig å ha tenkt over støy som et problem, så da vil vel ikke Subaru XV by på noe problem for min del heller! :)

#8 Gjest_Martin_*

Gjest_Martin_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 07:48

Hm, jobben har faktisk avtale med Skoda, skal sjekke hvor mye avslag jeg kan få gjennom den. Jeg som nesten hadde bestemt meg for Subaru nå..

#9 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 08:41

Vis innleggMartin skrev 07 May 2012 - 07:48:

Hm, jobben har faktisk avtale med Skoda, skal sjekke hvor mye avslag jeg kan få gjennom den. Jeg som nesten hadde bestemt meg for Subaru nå..

Subaru XV med boxerdieselen på 150 hk gir nok den beste fremkommeligheten. Innbiller meg at komfort, støynivå og innvendig opplevelse kanskje er litt høyere med Mazda CX-5, men har ikke prøvd noen av de. Mazdaen blir noe dyrere med nevnte spesifikasjoner. Vet ikke om automatgir er viktig? Sparer jo penger på å kutte den, så med 4x4 160 hk bensin, manuell og lavere utstyrsnivå er nok prisen rundt 350 000. Men synes prispåslaget for automat, diesel og utstyrspakker er svært liten på CX-5en :-)McC

#10 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 08:43

Skoda Yeti? Sikkert bra nok, men ser jo herlig øgly ut... Heller Octavia 4x4 da.

#11 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 09:34

Vis innleggEspen skrev 07 May 2012 - 08:43:

Skoda Yeti? Sikkert bra nok, men ser jo herlig øgly ut... Heller Octavia 4x4 da.

Det er nå smak og behag :)

Syns Yeti'en ser tøffere ut. Mer postbil ja, men Octaviaen blir fryktelig kjedelig... Den bilen er i mine øyne definisjonen på parkeringsplass-fyllmasse, hvis du skjønner hva jeg mener med det... Den type bil du kan miste i et parkeringshus.

Yetien er mye smartere innvendig, og jeg tør påstå du kan laste mer i den med setene oppe, selv om den har på papiret 180l mindre bagasjerom. Det målet stopper ved bunnen av vinduet, men det gjør gjerne ikke du når du skal pakke for langtur... Octavia har hekk som en A6 Avant, Yetien er mer Volvo-innspirert. 90 grader rett ned, med andre ord.

Og den har mye større plass uten baksetene, fordi du kan ta dem ut i Yetien. Vil også legge til at Yeti var den eneste Skodaen Pappa fikk plass i, med sine 196cm. Selv i en Superb skalla knea i dæsjbordet, det gjorde de ikke i Yetien.

+ at Octavia er over 30cm lengre enn Yeti, og med vesentlig større overheng. Og det for ingen åpenbar grunn, ettersom Yeti er større innvendig...

OG Yeti er bedre i terrenget. Den er billigere også, faktisk hele 20.000kr. Du kan riktignok få Octavia med en mindre 1,6l 105hk og 4x4 i stedet for 2,0 og 110hk som er litt billigere enn Yetien igjen, men husk at du får det du betaler for....

Finns det egentlig noen grunn for å kjøpe Octavia 4x4?

Jeg høres ut som en massiv ***/Yeti-fan her, men jo dypere jeg grov jo flere argumenter fant jeg...

Jeg tror du vil bli mer fornøyd med en Yeti enn en Subaru XV i lengden. Den har et vesentlig bedre interiør, og den er bedre støyisolert. To områder det skorter litt på i Subaruen. En Subaru er selvsagt bedre i terrenget enn en Skoda, men med Rough Road pakka (uten også for den del) burde det være mer enn nok på alt som under noen grad kan kalles vei.

Skoda har også 5 års garanti, mens Subaru bare 3.

#12 Gjest_Kenneth_*

Gjest_Kenneth_*
  • Gjester

Skrevet 08 May 2012 - 05:22

Fra og med 1. Januar så har også Subaru 5års garanti(eller 100.000km) : )
http://www.subaru.no/garanti.html

#13 Gjest_Simen_*

Gjest_Simen_*
  • Gjester

Skrevet 08 May 2012 - 08:55

lett å tenke Skoda Yeti her! En fantastisk bra bil som tåler mye juling! Sjekk ut top gears test av den.

#14 Gjest_KL_*

Gjest_KL_*
  • Gjester

Skrevet 08 May 2012 - 10:36

Hei!

Nå sier du ingenting om du trenger en familiebil eller om du kan greie deg med en 2-seter.
Hvis du ikke trenger baksete så må jo en pick-up som f.eks. Isuzu D-Max eller VW Amaroc være tingen for deg. Mer solid er det vel vanskelig å få det til vanlig bruk. Har kjørt Isuzu'n og det var en hyggelig opplevelse. Langt i fra noe go-kart, men slik jeg forsto deg skal du heller ikke delta i noe Grand Prix løp. 4-dørs versjonene av disse byr jo også på særdeles god baggasjeplass både ute og inne.

#15 Gjest_Jimmy_*

Gjest_Jimmy_*
  • Gjester

Skrevet 08 May 2012 - 01:37

Jeg tror subaruen gir best komfort i kjøring på ujevne og humpete veier. Mange 4wd biler har dårlige kjøreegenskaper når de ikke er på asfalt. KIA har 7 års garanti men vil ikke anbefale DEG denne ellers utmerkede bilen da den ikke er god nok utenfor asfaltveiene. Subaruen er litt tørstere enn Mazda , men det blir en liten merkostnad kontra tryggheten det gir!!! Subaru sine motorer er fantastiske og det pleier kvaliteten å være også!

#16 Gjest_Fredrik_*

Gjest_Fredrik_*
  • Gjester

Skrevet 09 May 2012 - 01:56

Hei jeg er ening med espen du for mye penger for den cx-5. Jeg har både prøvekjørt Xv og cx-5 og jeg synes at cx-5 var utrolig delig komfort men xv var det ikke fullt så bra. Jeg har bestilt den cx-5. Den har også fått masse god kritikk. Og jeg har også en nabo som kjøpte subaru xv og han synes også den er mye plastikk og der har dårlig kjørekomfort, så han ble lei xven og bestilte en mazda cx-5. Håper du velger cx-5. Det ikke jeg som bestemmer over deg martin men jeg synes du må gå for cx-5. Håper du velger den rette valget !

#17 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 12 May 2012 - 09:59

Hvis du liker å kjøre bil: Subaru XV

Hvis du bare bruker det som et transportmiddel: Yeti eller Octavia

#18 Gjest_nils_*

Gjest_nils_*
  • Gjester

Skrevet 12 May 2012 - 12:08

jeg har også bestilt CX-5 og var utrolig fornøyd med denne på prøvekjøring!

#19 Gjest_GuesPluslap_*

Gjest_GuesPluslap_*
  • Gjester

Skrevet 12 May 2012 - 12:32

Shabby Coach Handbags And Coach Purses On Sale ,Save 60% Insane Sovereign Shipping. Buy For twopence  Trainer Such As Mollycoddle,Vocation,Crossbody,Alexandra,Poppy And Snub Bags On Carriage Outlet. Do Not Lass It!    
コーチ激安    
コーチ バッグ    
コーチ アウトレット    
コーチ激安 : http://www.coachchea...cheapsjp.com/
url3
url1

#20 Gjest_Rumlebass_*

Gjest_Rumlebass_*
  • Gjester

Skrevet 14 May 2012 - 01:11

Xv og cx5 kan ikke samnenlignes. Hadde cx5 kommet før xv så hadde det ikke vært mange som hadde kjøpt xv. Xv virker 10 år eldre enn cx5 på så si alle områder

Svar