Forum

Gå til innhold

Audi A4 B5 1.8TQ Motor problem?

15 replies to this topic

#1 Gjest_Vegard_*

Gjest_Vegard_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 12:29

Heisann!

Har nå virkelig begynt å lure på om noe er galt med motoren på min Audi A4 B5 1.8 Turbo quattro. Den første tiden jeg hadde bilen så gikk den veldig godt og var kjempegod å kjøre. Nå i seinere tid har den liksom dødd litt..?

Den drar på en måte ikke lenger, og når jeg kjører på 3 gir i en slakk oppoverbakke i 50 sone må jeg nesten ha dyttehjelp. Drar å si ikke i det heletatt!
Har turbotrykksmåler som viser ca 0.45 bar på det meste. Har byttet luftmengdemåler siden forrige ble deffekt som gjorde at motoren fusket mye og stoppet enkelte ganger. Bilen har også begynt å ryke en del blått ved kaldtstart i det siste.

Bilen er helt orginal ellers (150hk)
Noen som kan hjelpe?

Takker for alle svar!

~Vegard

#2 Gjest_Flymekaniker_*

Gjest_Flymekaniker_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 10:33

Mulig jeg er helt på jordet - men det første som slår meg er at turbo'n din er gåen. Syns det trykket du nevnte var lavt (jeg har heller ingen peiling på trykk på turboer) sånn med en gang. Er nok flere her inne som er mer bilkyndig enn meg.
Ta også en titt på luftfilteret.

Lykke til :D

#3 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 11:39

Lurer på om turbotrykket på den motoren skal ligge på 0,6 bar.

#4 Gjest_Rune_*

Gjest_Rune_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 11:56

Kan anbefale deg å stille spørsmål på forumet til Volkswagen Audi klubben i Norge... Maaaange med mye kunnskap der!   http://forum.vwaudi-club.no/

#5 Gjest_LatSaab_*

Gjest_LatSaab_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 01:24

Få noen med ***-com og kabel til å ta en diagnose. Har opplevd at intercoolerslanger har hoppet av på en 1.8t som en kompis hadde, da gikk den skikklig dass...men du har da i det minste ladetrykk..

På min saab turbo...skyldes slike problemer som regel slanger. krakkelerte vacuum slanger er et typisk eksempel. Kan jo være wastegaten til turboen som ikke lukker skikklig...holder inntil et visst trykk før den begynner å lekke. Som sagt få tatt en diagnose med ***-com eller lignende og se om det kommer opp noen feil først..deretter begynn å feilsøk i motor.

#6 Gjest_LatSaab_*

Gjest_LatSaab_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 01:25

Rune skrev 05 May 2012 - 11:56:

Kan anbefale deg å stille spørsmål på forumet til Volkswagen Audi klubben i Norge... Maaaange med mye kunnskap der!   http://forum.vwaudi-club.no/

Må man ikke være betalende medlemm for å kunne legge inn spørsmål der da. Var slikt før i hvertfall.

#7 Gjest_Kjell_*

Gjest_Kjell_*
  • Gjester

Skrevet 07 May 2012 - 09:34

Har man gammel Audi eller VW, så er nok forumet en plass å spare mange penger på. Så et medlemskap er nok å foretrekke når man skal kjøre sånne gamle dritbiler. Dengang jeg kjørte  gammal Audi, måtte man finne ut det meste selv.

#8 Gjest_O.J._*

Gjest_O.J._*
  • Gjester

Skrevet 08 May 2012 - 01:40

Jeg har hatt en slik bil. Når den hadde det samme problemet du beskriver, så var det turboen som var gåen.  Hvor langt har din bil gått ?. Har du skiftet turbo tidligere ?. Hvis du ikker har skiftet turbo, så er jeg temmelig sikker på at dette er årsaken. Ny turbo, wastegate, slanger, oljerør, løser nok dette.

#9 Gjest_Vegard_*

Gjest_Vegard_*
  • Gjester

Skrevet 09 May 2012 - 10:18

Heisann! Takker for svar alle sammen!

Bilen har gått 240.000, og jeg tror ikke turboen er byttet før. Den er hvertfall ikke byttet i mitt eie.
Er det ikke litt rart om turboen er gåen når jeg fortsatt har ladetrykk?

~Vegard

#10 Gjest_Georg Øverland_*

Gjest_Georg Øverland_*
  • Gjester

Skrevet 09 May 2012 - 10:44

På slangen som kommer fra turboen i høyre forkant av motor sitter det en elektrisk kontakt. Ta av ledningen på denne og kortslutt kretsen i kontakten med en ledningstump. Turboen vil da lade med FULT TURBOTRYKK helt til motoren kutter pga for liten bensintilførsel. Du får da testet turboen om den funker. Til orientering skal du gjøre dette BARE TIL TESTING ellers ødelegger du motoren. Oljerøret som går til turboen bruker og kokse igjen på disse bilene da det er for dårlig varmeskjold mellom eksosdeler og oljerør, derfor ryker turboen. Det koster jo "BARE" ca 18.000,- på verksted og få byttet turbo.

Georg

#11 Gjest_Lasse_*

Gjest_Lasse_*
  • Gjester

Skrevet 10 May 2012 - 07:19

Georg Øverland skrev 09 May 2012 - 10:44:

På slangen som kommer fra turboen i høyre forkant av motor sitter det en elektrisk kontakt. Ta av ledningen på denne og kortslutt kretsen i kontakten med en ledningstump. Turboen vil da lade med FULT TURBOTRYKK helt til motoren kutter pga for liten bensintilførsel. Du får da testet turboen om den funker. Til orientering skal du gjøre dette BARE TIL TESTING ellers ødelegger du motoren. Oljerøret som går til turboen bruker og kokse igjen på disse bilene da det er for dårlig varmeskjold mellom eksosdeler og oljerør, derfor ryker turboen. Det koster jo "BARE" ca 18.000,- på verksted og få byttet turbo.

Georg

Det trenger ikke koste 18000,-. Sjekk pris på turbo hos norsk bildelsenter.

#12 Gjest_Molin_*

Gjest_Molin_*
  • Gjester

Skrevet 14 May 2012 - 08:06

O.J. skrev 08 May 2012 - 01:40:

Jeg har hatt en slik bil. Når den hadde det samme problemet du beskriver, så var det turboen som var gåen.  Hvor langt har din bil gått ?. Har du skiftet turbo tidligere ?. Hvis du ikker har skiftet turbo, så er jeg temmelig sikker på at dette er årsaken. Ny turbo, wastegate, slanger, oljerør, løser nok dette.

1.8T i org. utfr. har ikke wastegate!

#13 Gjest_Molin_*

Gjest_Molin_*
  • Gjester

Skrevet 14 May 2012 - 08:15

Det trenger ikke å være turbo'n. Avhengig utgave av 1.8T motoren (har mange forskjellige koder aub, awt, aug etc.) lade-trykk varierer fra 0.4 til 0.8 på disse versjonene så 0.45 kan være hlet ok.
Få noen med v.a.g.-com til å logge turbotrykk og luftmengde til å begyne med.
Eller sitter det en vakuum styrt ventil på resirk av turbotrykket (i stedet for wastegate) disse har en tendens til å sprekke i belgen og lekker da både vakuum og på virker ladinga negativt. Koster 3-400 for ny ventil og ikke all verden å bytte selv.

#14 Gjest_Molin_*

Gjest_Molin_*
  • Gjester

Skrevet 14 May 2012 - 08:17

Det trenger ikke å være turbo'n. Avhengig utgave av 1.8T motoren (har mange forskjellige koder aub, awt, aug etc.) lade-trykk varierer fra 0.4 til 0.8 på disse versjonene så 0.45 kan være hlet ok.
Få noen med v.a.g.-com til å logge turbotrykk og luftmengde til å begyne med.
Eller sitter det en vakuum styrt ventil på resirk av turbotrykket (i stedet for wastegate) disse har en tendens til å sprekke i belgen og lekker da både vakuum og på virker ladinga negativt. Koster 3-400 for ny ventil og ikke all verden å bytte selv.

#15 Gjest_tobbiz_*

Gjest_tobbiz_*
  • Gjester

Skrevet 31 May 2012 - 06:00

hei ikke kjøp turbo på norske bildeler har prøvd 4 stk kina kopi bestill på turbo service dæm har k04 å k04 ++++

#16 Gjest_tobbiz_*

Gjest_tobbiz_*
  • Gjester

Skrevet 31 May 2012 - 06:05

du kan prøve å bytte turbotryksventilen n75 ventil hete den:) koster deg 1030 kr på møller det er den såm  styre turbotrykke.

Svar