Forum

Gå til innhold

Ny bil - Volkswagen

25 replies to this topic

#1 Gjest_Simon_*

Gjest_Simon_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 08:04

Jeg har som dere sikkert har lest i en annen forumtråd, VW Golf og vil snart bytte ut denne.

Jeg tenker kanskje å kjøpe ny Golf i Highline utgave med tonede ruter, teknikkpakke, lyspakke (xenon og led)
motor: 1.6 TDI 105 hk (mest sannsynlig) eller 2.0 TDI 140 hk DSG

Fargevalg: Dyp sort metallic eller tornadorød

mitt spørsmål er da ville fargevalg ville dere valg og hvorfor og motorvalg? er vel ca 20,000 kr imellom på disse motorene..

#2 Gjest_Roar_*

Gjest_Roar_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 08:42

Tornadorød ville jeg gått, for, tror den vil være lettere å selge enn alle de andre Golfene som er grå eller sorte.
Flere enn meg som begynner å bli lei grå biler, og spesielt kvinner liker røde biler (mange kvinner velger brukt Golf ). Jeg ville valgt med DSG, motor kjøper du etter behov og ønske.

#3 Gjest_jallerud_*

Gjest_jallerud_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 09:50

er vell ikke så altfor lenge til golfen kommer i ny utgave? verd å vente litt kanskje?
http://www.vg.no/bil...?artid=10090203

#4 Gjest_joakim_*

Gjest_joakim_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 09:58

Først og fremst  ville ikke jeg godt for *** i det hele tatt. Og vertfall ikke Golf. Bil for besteforeldre, vertfall når man velger DSG. En skikkelig bil skal ha MANUELT gir.

Her er noen gode alternativ som alle er bedre , vertfall med tanke på komfort og kjøre egenskaper. Ford Focus, Opel Astra , Alfa Romeo Giulietta/(159 hvis stv), Citroen DS4/(DS5 hvis stv)

Men bryr du deg ikke så mye om design, komfort og kjøreegenskaper så synes du sikkert Golf er bra nok

#5 Gjest_joakim_*

Gjest_joakim_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 10:05

*** = V A G. skjønner ikke hvorfor forumet liker liker dette.

Å ja. Jeg prøver det jeg kan å kurere folk fra en av de største sykdommene som finnes. V A G syken. Det er alt for mange som tror det er verdens beste biler

#6 Gjest_Simon_*

Gjest_Simon_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 10:31

Helt enig Roar :) men er så usikker egentlig på hvilken farge.. Vasker bilen 1 gang i uka på sommeren.. kanskje hver 2.uke noen ganger og så ofte det lar seg gjøre på vinteren.. så da er det kanskje samme hvilken jeg velger.. tenker sort fordi det er metallic da.. men du sier noe.. man får en spesiell bil når får en sjelden farge.

Joakim: Jeg liker ingen av de bilene du nevner. Tøffe biler å se på men ville aldri hatt dem selv. helt enkelt fordi jeg liker ikke de merkene så godt. Meningene er mange :)  Jeg velger DSG fordi det er noe jeg vil fortelle å kjøre. Hatt automat nå i 4,5 år og syns det er utmerket. bykjøring, køkjøring etc..

Trur jeg må kjøpe nå og ikke vente.. bilen er gått 190,000 km og det er mye. jeg kjører opp mot 40' i året.. nå er faktisk 2. gang jeg skal ha bilen inn på verksted på 14 dager.. betalt ca 120,000 lapper på servicer og reparasjoner de siste årene på den bilen.. så har litt lyst å bytte. kan legge til at jeg er ekstremt bilinteressert.. nesten eneste jeg tenker på noen ganger.

#7 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 10:32

Jeg har lest en del tester av biler i goldklassen, men kan ikke huske en test som den tapte, faktisk.  Men når det er sagt er det jo personlige preferranser og mange andre gode biler. Designmessig er DS4 min favoritt av de nevnte, men jeg tror nok toalt sett at Golfen er den beste allrounderen.

Et poeng kan jo være å vente på den nye generasjonen viss du har litt is i magen og kan vente.

I motsetning til en annen kommentar her vil jeg helt klart gått for DSG. Skifter lynhutig, kan kjøres både manuelt eller automatisk, er i praksis raskere og bruker det samme i diesel. 140 hk er jo nesten en tredjedel sterkere motor, så jeg hadde helt sikkert gått for den versjonen, men det er jo bare meg.

Lykke til:-)

Hilsen Espen

#8 Gjest_GjestePer_*

Gjest_GjestePer_*
  • Gjester

Skrevet 04 May 2012 - 06:32

Nå skal jeg svare på spørsmålene dine og ikke komme med mye annet å gjøre:

Av disse fargene ville jeg valgt rød. Med noen tøffe felger tror jeg det blir tøft og den skiller seg litt ut i mengden. Sort er jo håpløst å holde pent samme hvor ofte man vasker og hvor nøye man er. Har hatt en del sorte selv, parkerer langt fra andre, kun håndvask osv., men blir alltid noen småriper her og der uansett, noe som synes veldig godt på sort.

Motor ville jeg uten tvil valgt 140hk med DSG. 1,6-literen føles rimelig dau i forhold. Med 140hk får du en ganske morsom bil.

#9 Gjest_Simon_*

Gjest_Simon_*
  • Gjester

Skrevet 04 May 2012 - 05:17

Ja, jeg er faktisk med deg også.. Hadde gjort seg med den "sjeldne" fargen og noen tøffe felger.. faktisk på noen sorte felger.. Monaco heter den..
maken til denne; http://www.finn.no/f...nnkode=33538398

Ja, enig der.. :) skulle gjerne hatt 140 hk.. det er vel et mellomlegg på ca 23,000 kr.

Er det verdt det? Jeg har i dag en golf 5 04 modell med en 1,6 bensinmotor og tiptronickasse.. ville jeg merka forskjell på 1,6 TDI 105 hk? Eller "MÅ" jeg gå for 140 hk?

#10 Gjest_Rune_*

Gjest_Rune_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 09:10

Kjører selv en Golf 6 GTD med DSG..... Prøvde kun 140 hestern før jeg kjøpte min, og 140 hestern er også en kjempekjekk motor... kona har en golf 6 1.6 tdi, og det er for dødt altså! Superfornuftig bil selvfølgelig, men egentlig irriterendende dau... DSG er kort sagt en fantastisk kasse! Går du for 140, så anbefaler jeg også adaptivt understell !

#11 Gjest_Nissan_*

Gjest_Nissan_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 02:15

View Postjoakim, on 03 May 2012 - 10:05, said:

Å ja. Jeg prøver det jeg kan å kurere folk fra en av de største sykdommene som finnes. V A G syken. Det er alt for mange som tror det er verdens beste biler

Heelt enig!!

#12 Gjest_Honda_*

Gjest_Honda_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 02:44

View PostNissan, on 05 May 2012 - 02:15, said:

Heelt enig!!

Jeg også!!

#13 Gjest_Honda_*

Gjest_Honda_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 02:45

View PostNissan, on 05 May 2012 - 02:15, said:

Heelt enig!!

Jeg også!!

#14 Gjest_Stian_*

Gjest_Stian_*
  • Gjester

Skrevet 05 May 2012 - 04:40

View Postjoakim, on 03 May 2012 - 10:05, said:

Jeg har fått med meg at du ikke liker VW. Men enkelte fremstiller dette som verdens verste drittbiler, og det er det så absolutt ikke.
Ja jeg kjører selv VW, dette har jeg gjort mesteparten av min tid som sjåfør. Jeg har også prøvd andre merker både Opel og Ford. Jeg eide en 06 modell Focus for noen år siden, for å variere bilmerke litt. Jeg var av flere grunner langt i fra strålende fornøyd med det bilholdet og har derfor gått tilbake til Folkevogn.
Jeg har nå en Golf GT Sport 4-motion med 1.9 TDI (105 hk) motoren passer bra til bilen, med ikke noe spektakulært.
Lykke til med ny Golf du kommer nok til å bli meget fornøyd. Jeg ville nok gått for rød i og med at sorte biler krever en del for å holde seg fine.

#15 Gjest_joakim_*

Gjest_joakim_*
  • Gjester

Skrevet 06 May 2012 - 03:28

VW er helt ok biler for den gjennomsnittlige nordman. Men de skiller seg ikke ut hverken positivt eller negativt. Min 06 Ford Focus er vertfall kjempe god. Pen å se på, god komfort, bra plass.Du skal være ganske sær for ikke å finne noe du liker i Ford Focus mk2. Men at du liker noe bedre kan så være. Jeg har personlig kjørt masse forskjellige merker og har av den grunn funnet ut at Focus er den bilen som gir mest kjøreglede av de. Har kjørt flere Audi og VW. Også Volvo, Toyota, Mitchubishi, Nissan, Peugeot, Landrover, Opel, Renault, Citroen og Ford. PGA erfaringer med de merkene har jeg funnet ut at Ford er det som gir mest kjøreglede.

Men selvfølgelig. Mye av grunnen til at du ikke likte Focusen kan være forventningene og gruppen den appellerer til. Som er langt i fra VW sin kundegruppe. Ford er mere for de som liker sportslighet. VW er for de som vil ha en ok familiebil som gjør den jobben bra og ikke så mye mere enn det

VW har kun en bil som ser litt tøff ut. Scirocco

#16 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 12 May 2012 - 08:35

Vurderer kanskje skinninteriør i bilen, men veit at Highline fortsatt ha veldig gode stoffseter.

argumentene mine for skinnseter er:

- Ser mer elegant ut
- Lettere å holde rene
- Ganske så gode å sitte i.
- Får mer for bilen ved salg

Ulempene er vel at de er kalde om vinteren og varme og klamme om sommeren :(

Hva er dine argumenter? Og er det verdt å ta med på kjøpet?

#17 Gjest_IS_*

Gjest_IS_*
  • Gjester

Skrevet 12 May 2012 - 10:41

Jeg har bare et spørsmål: Er du klar over hvor dårlig Wolksvagen gjør det når det gjelder pålitelighet ? Car relayability index (søk på internett hvis dette er ukjent) viser at Wolksvagen er på 24. plass som bilprodusent når det gjelder pålitelighet.
Det er bemerkelsesverdig at en produsent som gjør det så dårlig fremdeles er den som selger best her i Norge... Spør du meg er det ikke noe som bidrar til at produsenten skjerper seg.

#18 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 13 May 2012 - 12:00

Har hatt volkswagen i nesten 5 år nå og jeg refererer til ditt spørsmål. da lurer jeg på hvorfor er volkswagen ett av de største bilmerkene i verden og en av de største bilprodusentene?

Gode biler da vel :) Og du trenger ikke kjøpe det, om du syns de er dårlig. mange bilmerker som er ræva etter min mening også!

#19 Gjest_IS_*

Gjest_IS_*
  • Gjester

Skrevet 13 May 2012 - 10:27

Jeg synes det er rart at Wolksvagen gjør det så bra i Norge. De gjør det langt bedre i Norge enn i mange andre europeiske land.
Mitt poeng er at faktaopplysninger omkring pålitelighet er (eller burde være) sentralt når en skal velge hvilken bil en skal kjøpe. For meg vil wolksvagens posisjon som nr. 24 utelukke at jeg velger en bil fra denne produsenten. Jeg er klar over at det er en rekke andre kriterier en velger bil ut fra. Men for meg blir dette sentralt fordi jeg ikke har så god råd at jeg kan bruke veldig mye av min inntekt til å reparere/ ha bilen på service. Jeg synes det er greit å peke på slike fakta når man skal foreta et kjøp.
En ting som jeg også synes er et poeng fra en bilforbrukers side er at jeg (og alle andre bilforbrukere) har en interesse i at kvaliteten på bilen blir best mulig. Vi bidrar ikke til dette om vi ikke legger objektive kriterier til grunn ved våre valg av produkter. Vi får ikke bedre biler ved å velge de som kommer dårligst ut ift. kvalitet, sånn er det bare..
Jeg aner at du blir en smule irritert over innlegget mitt, men det var faktisk ment å være informativt, siden du står ovenfor et nybilkjøp. Poenget er at jeg synes det er for mange som velger bil etter følelser, og ikke fakta.  Jeg synes fler burde stille større krav og ikke bare velge en bil fordi det er samme merket som man "alltid" har hatt og fordi det er den bilen en føler mest for.
Jeg skjønner imidlertid at du har bestemt deg for hva du skal kjøpe, og jeg ønsker deg selvsagt lykke til med ditt valg!

#20 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 13 May 2012 - 11:30

jo tusen takk for det :)

Svar