Skrevet 03 May 2012 - 09:39
I ditt eksempel tror jeg jeg bille tatt bil B, ettersom den var gått veldig lite. Såfremt det var snakk om biler av samme modell.
Tenk på at en bil er dyrest å eie når den har rundet 100.000km, for da begynner som regel de store servicene å komme. Mange biler har hovedservice rundt 100k, som fort kan komme opp i 20-30.000kr hos enkelte merker.
Rundt 180-200.000km kan du også begynne og oppleve at større ting begynner å ryke på drivlinja. Motor, girkasse, differ, hjuloppheng osv, sånne ting kan selvfølgelig oppstå når som helst ellers, men man trenger ikke bekymre seg for girkassa på en bil med 50.000km på klokka.
Elektronikkfeil kommer mye mer an på bilen og merket, enn alder og årsmodell. Sånne feil kan du få fra dag 1, og kan komme jevnt og trutt over hele bilens levetid.
Jeg vil si at det er bedre å vurdere hvert enkelt tilfelle enn å forholde seg til en generell regel. Hvis du skal ha bil som er 3-4 år gammel, ville jeg funnet en med så lav km som mulig. Det samme gjelder forsåvidt for 8 år gamle biler også, men utover det er det viktigere og se at bilen har blitt tatt godt vare på. At den har fulgt serviceheftet, vasket regelmessig, kjørt forsiktig, brukt til langkjøring? Hvis eier kan bekrefte det er biler brukt til langkjøring å foretrekke, da motor får gå seg varm mellom hver gang, og interiøret vil bli mindre slitt.
På veteranbiler er km stand mindre viktig. Der gjelder det å se at det har fått kjærlighet og omtanke, at den er lagret tørt, ikke vinterkjørt osv.