Forum

Gå til innhold

Ford mondeo 2010 med høy kilometerstand

10 replies to this topic

#1 Gjest_gemini_*

Gjest_gemini_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 10:07

Hei,

vi er på utkikk etter en ganske ny bruktbil, stasjonsvogn, nå da vi trenger litt mer plass. Har sett (og prøvekjørt) en ford mondeo 2010 modell, 2.0, 140hk, automat, diesel, som har gått ca 180 000 (tidligere taxi) solgt fra forhandler. Denne er priset til ca 200 000. Bilen ser veldig fin ut, og har fulgt alle servicer til punkt og prikke. Likevel er vi noe bekymret over så høy kilometerstand. Hvis vi skal ha en lignende bil som har gått kortere ser vi jo at vi må mye opp i pris, noe vi ikke har mulighet til i denne omgang.

Hva tenker dere om en slik bil som har gått såpass langt? Hva bør man være obs på ved et slikt kjøp? Er det andre ting man bør tenke på ved et slikt kjøp?

Takk for innspill!

#2 Gjest_joakim_*

Gjest_joakim_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 12:00

Hvis alle servicer er fulgt, så burde det ikke være noe problem. Hva slags utstyrspakke er det? Ghia. Titanium, Trend eller Premium?

180.000 er langt, men det er ikke noe problem hvis bilen er i veldig god stand. Ford Mondeo er fine biler med god plass og gode kjøre egenskaper.  

Kan dere leve med litt eldre bil? 2008-2009 så finnes det mere å velge mellom

http://www.finn.no/f...nnkode=34587533 Her er en veldig fin 09 modell. Står kanskje litt langt unna. Men noen ganger er det vært å reise så langt for å få den bilen man ønsker seg. Den har ikke automat da. Noe jeg ser på som en fordel. Den er ikke like sprek, men drar helt greit

http://www.finn.no/f...nnkode=34490944 Denne står på Ford i Drammen.

http://www.finn.no/f...nnkode=34416175 Hadde jeg hatt 200.000 å bruke på bil så hadde kjøpt denne om jeg trengte i bil i denne størrelsen.

http://www.finn.no/f...nnkode=33700933 Kan dere klare dere med litt mindre bil, er denne en veldig fin bil. Har selv en sånn. bare att det er 06 modell. Kjempe fornøyd med den. Jeg har Ghia utgaven da

#3 Gjest_Benzina_*

Gjest_Benzina_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 05:28

Ikke se dere alt for blind på km.stand. Det har selvsagt en viss betydning, men det er like viktig at bilen er fulgt opp til punkt å prikke med servicer osv. Ser egentlig ingen problemer med dette kjøpet sådan, husk at drosjer "alltid" går varme og har få kaldstarter, det er en stor fordel.

Men det er selvsagt og stor forskjell på en taxi som har hatt X antall sjåfører uten eierforhold av bilen og gått mye i byene med mye full gass å full brems,over trikkeskinner og hullete veier, framfor en som har hatt en fast sjåfør og gått mer utenfor byene.

Anbefaler dere og ta en NAF-test på bilen. Da går de litt mer grundigere til verks og finner som oftest ut evnt. feil med bilen og gir dere en kjøpstest/tilstandsrapport.

#4 Gjest_Frank_*

Gjest_Frank_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 09:48

Har selv en 2008 Mondeo med 165000km på Telleren nå. Veldig god bil. Hiv bilen som nevnt over på test og se hva de sier. Men hadde ikke vært veldig skeptisk til dette. Er vel også automat siden det har vært taxi. Er da enten powershift eller vanlig automat. Powershift krever litt mer vedlikehold og er ikke så komfortabel som vanlig automat, men er bittelitt kjappere og har litt lavere forbruk. Den vanlige kassen er en veldig god aisinseiki kasse som også Volvo bruker på v70, xc70 og xc90 etter mye problemer med andre kasser.

#5 Gjest_gemini_*

Gjest_gemini_*
  • Gjester

Skrevet 29 April 2012 - 02:05

Takk for innspill! Da skal vi sørge for en NAF test før vi bestemmer oss endelig:)

#6 Gjest_taxibjørn_*

Gjest_taxibjørn_*
  • Gjester

Skrevet 29 April 2012 - 04:14

Tror ikke dette er noe farekjøp, reg.reim skalskiftes på 200000 på disse Mondeoene ca. 7000 kr. med skift av vannpumpe og drivreim.
Har Mondeo 2009 140 hk. titanium gått 202 000 km. uten noen store utgifter. Dette er min andre Mondeo som jeg er gått fornøyd med.

#7 Gjest_kenneth_*

Gjest_kenneth_*
  • Gjester

Skrevet 29 April 2012 - 06:06

Ingen problem å kjøpe en slik bil,som er godt vedlikeholdt. Har sjøl hatt en 08 mondeo som var tidligere drosje,og uten problemer anna enn slitedeler som bremser. Sjøl etter 230000,var det fortsatt ikkje bytta styrekuler eller berekuler,så dette er tydeligvis holdbart.

#8 Gjest_Frank_*

Gjest_Frank_*
  • Gjester

Skrevet 29 April 2012 - 07:54

Reg reim på disse mondeoene skal byttes på 100,000km om det er en automat. Er det manuell er intervallen 200,000km / 10år.

#9 Gjest_OGB_*

Gjest_OGB_*
  • Gjester

Skrevet 29 April 2012 - 10:17

Med mindre alle de klassiske slitedelene er modne for utskifting, tror jeg ikke du får noe spesielt dyrere bilhold, men jeg ville likevel tenkt meg NØYE om her. Selv om bilen du ser på ikke er mer enn et par år gammel, begynner modellen å dra på årene. Etter hvert kommer en ny modell, prisene raser og aller verst på de med høy km-stand. Jeg mistenker at bilen du vurderer kommer til å stupe i verdi om ikke mange årene.

Se an økonomien, for dette er noe du må ta med i betraktningen og vurdere selv. Jeg skjønner godt hvordan det føles; å bruke like mye penger på en bil som er dårligere utstyrt med dårligere motor, bare fordi det er mer fornuftig.

Når det er sagt, lykke til med bilkjøp! Mondeo er en flott bil!

#10 Gjest_Odda_*

Gjest_Odda_*
  • Gjester

Skrevet 01 May 2012 - 11:26

Vis innleggOGB skrev 29 April 2012 - 10:17:

Selv om bilen du ser på ikke er mer enn et par år gammel, begynner modellen å dra på årene. Etter hvert kommer en ny modell, prisene raser og aller verst på de med høy km-stand. Jeg mistenker at bilen du vurderer kommer til å stupe i verdi om ikke mange årene.

Ser ikke problemet. Så lenge prisen på bilen "kun" er 200 kkr er det uansett begrensen hvor mye prisene kan rase.

#11 Gjest_Rokhy_*

Gjest_Rokhy_*
  • Gjester

Skrevet 01 May 2012 - 05:02

Styr unna. Dårlig økonomi i å kjøpe akkurat den bilen. Du må mye ned i pris og gleden med å ha en bil som er så langt taxikjørt er lav.

Mondeo er en bra bil, men kjøp en som er gått mye kortere og som har lengre garanti.
Se her som et eks.
http://www.finn.no/f...nnkode=34389659

Her får du lav km og 5 år garanti. Bilen har litt mindre motor, men det betyr ikke noe om du ikke skal slepe en campingvogn. Denne kan du prute på og få den sendt oppover med hurtigruta.

Det blir fort dyrere å kjøpe taxibilen. Hvordan tror du dagen blir når du står der etter 3. mnd garantitid er ute og du skal argumentere på at din mondeo med 200 000 k på telleren trenger å bytte dynamo, bremser, dempere, bærebruer, bakhjulsoppheng, cluch mm.

Alle biler vil det bli feil med, men her er det høyrisiko når markedet er så tøff som det nå er med mange biler i nesten tilsvarende pris.

Prut kraftig på prisen. Jeg tipper faktura/innbytteprisen på den bilen du har sett på er på under 150 lapper og da ryker dine penger fort også. Ring en forhandler i en annen by og spør hva du kan forvente i innbytte for en 10-mondeo taxikjørt 180' km. Bilfabrkanten tar ikke reklamasjon på næringsbiler. Forhandler er pliktig til å behandle reklamasjoner inntil 5 år, men argument som at dette skulle du ha forventet pga. høy km og lav pris kommer fort frem som argument.

Beste råd-  styr unna - prisen er for høy!

Svar