Forum

Gå til innhold

Pajero 3.2 2006 -vs- Pathfinder

12 replies to this topic

#1 Gjest_Nordlendingen_*

Gjest_Nordlendingen_*
  • Gjester

Skrevet 27 April 2012 - 10:22

Hei!

Har i dag en Subaru Outback 2,5 som jeg er veldig fornøyd med. Men nå må jeg ha ny bil med mer hengervekt og har prøvekjørt Nissan Pathfinder og synes ikke den kunne måle seg med Subaruen i kommfort og kjøreegenskaper. Skikkelig traktor synes jeg.

Jeg har ikke kjørt Pajero på mange år og lurer på om det er noen som har erfaring med Pajero fra rundt 2006 vs. Pathfinder?

Hvordan er komforten i Pajeroen, støyer den mye, er den grei å ha til hverdagsbruk eller blir den litt "traktor" den også?

#2 Gjest_Sondre_*

Gjest_Sondre_*
  • Gjester

Skrevet 27 April 2012 - 01:17

Pathfinderen synses jeg var ganske god å kjøre til å være en pickup på undersida. Jeg ble i iallefall imponert. No veir ikkje eg om skal kjøpe ny eller brukt, men di første modellene var det ganske mykje tull med.

Pajeroen fra den tida har eg ikkje prøvd, men har prøvd gamlere pajeroer, og da var komforten mykje bedre enn pickuper. Men kjøreegenskapene var ikkje mykje å skryte over. Det var traktor å kjøre:)

#3 Gjest_Flymekaniker_*

Gjest_Flymekaniker_*
  • Gjester

Skrevet 27 April 2012 - 04:38

Har du tenkt på Toyota Landcruiser? Den syns jeg selv er god å kjøre. Hva hengervekta er på den skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke veit det. Men vil tro at den er i samme klasse som Pajero.

Hva tenker du om en *** - Amarok'en? Syns dette er en tøff bil. Hvordan tall og annen data på den er veit jeg ikke.

Lykke til med valget :)

#4 Gjest_trond67_*

Gjest_trond67_*
  • Gjester

Skrevet 27 April 2012 - 07:20

Hadde pathfinder en stund og likte bilen godt. Men det er vel ikke den biltypen man kjøper for og få best mulig kjøreegenskaper.
Har heller ikke prøvd pajero men har kjørt nye landcruiser og synns ikke den kjørte noe særlig bedre

#5 Gjest_Flymekaniker_*

Gjest_Flymekaniker_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 12:27

Vis innleggFlymekaniker skrev 27 April 2012 - 04:38:

Har du tenkt på Toyota Landcruiser? Den syns jeg selv er god å kjøre. Hva hengervekta er på den skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke veit det. Men vil tro at den er i samme klasse som Pajero.

Hva tenker du om en *** - Amarok'en? Syns dette er en tøff bil. Hvordan tall og annen data på den er veit jeg ikke.

Lykke til med valget :)

*** skulle det stå der det er blitt *** - av en eller annen grunn er det blitt gjort om da jeg posta innlegget.

#6 Gjest_Broomlebassen_*

Gjest_Broomlebassen_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 06:57

Vis innleggFlymekaniker skrev 28 April 2012 - 12:27:

*** skulle det stå der det er blitt *** - av en eller annen grunn er det blitt gjort om da jeg posta innlegget.
Opplevd det samme selv, og derfor skriver jeg V.A.G. slik heretter..tror det er engelsk sensur ute å går, som tror vi diskuterer "blomster" :wub: !!!

#7 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 09:54

Både Pathfinderen og Pajeroen er ganske like i kjøreopplevelsen. Litt traktor begge to, når du kommer fra en Outback. Har selv en Outback så jeg vet hva du snakker om. Ikke mange biler som slår den på norske veier!

Av disse to ville jeg nok gått for pajeroen. Mer motor, mer komfort, og bedre kvalitet. Pathfinder er jeg ikke helt trygg på etter renault-samarbeidet.

Men den jeg aller helst ville hatt her, er Toyota Land Cruiser i GX utgave og med TEMS luftfjøring. Det er en god il. Bare pass på at dieseldysene har blitt byttet av forrige eier. Dette er et vanlig problem på denne modellen.

#8 Gjest_Rune_*

Gjest_Rune_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 10:18

Vis innleggNordlendingen skrev 27 April 2012 - 10:22:

Hei!

Har i dag en Subaru Outback 2,5 som jeg er veldig fornøyd med. Men nå må jeg ha ny bil med mer hengervekt og har prøvekjørt Nissan Pathfinder og synes ikke den kunne måle seg med Subaruen i kommfort og kjøreegenskaper. Skikkelig traktor synes jeg.

Jeg har ikke kjørt Pajero på mange år og lurer på om det er noen som har erfaring med Pajero fra rundt 2006 vs. Pathfinder?

Hvordan er komforten i Pajeroen, støyer den mye, er den grei å ha til hverdagsbruk eller blir den litt "traktor" den også?
pajero er en ganske god bil å kjøre den.. har selv pickup, og vurderer suv pga kjøreegenskapene.. nå er i utgangspunktet suv(offroadere) ikke så veldig gode på landeveien de heller, men pajero overasker! den er litt stiv, men det er bare så den ikke skal krenge for mye.
setene er gode, men ikke de beste. motoren støyer en del men slik er det i alle konkurrentene også.. den går meget bra og drar hva som helst du måtte henge på kroken, det gjør nemlig ikke mange av konkurrentene! amarok drar for øvrig 2.8. i sammenligning drar pajero 3.5.
land cruiser drar 3 (tror jeg)..

#9 Gjest_Nordlendingen_*

Gjest_Nordlendingen_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 11:35

Takker for svar. Synes det er veldig vanskelig å velge. Skjønner at jeg ikke får i pose og sekk og at jeg må ta et valg med noen fordeler og noen ulemper. Synes likevel det er kjipt å måtte kjøpe en så stor bil for å kunne bruke den til campingvogn 5-10% av kjøretiden. Kan ikke noen lage en skikkelig stasjonsvogn med 4x4 og automat med 2,5t hengervekt samt med Subarukvalitet ? :) Det hadde vært noe, og jeg tror den stasjonsvogna hadde kommet til å selge i bøtter og spann :)

Er klar over at Mercedes E-klasse har noen gromme greier, men tanken på å kjøpe en brukt  4matic som er gått 100-200.000km skal ryke får meg til å ligge våken om natten. Kjenner en Mercedes mekaniker og han sier jeg må ikke finne på å kjøpe 4matic for å dra campingvogn, det er å be om trøbbel og dyre verkstedregninger.

#10 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 12:20

Vis innleggNordlendingen skrev 28 April 2012 - 11:35:

Takker for svar. Synes det er veldig vanskelig å velge. Skjønner at jeg ikke får i pose og sekk og at jeg må ta et valg med noen fordeler og noen ulemper. Synes likevel det er kjipt å måtte kjøpe en så stor bil for å kunne bruke den til campingvogn 5-10% av kjøretiden. Kan ikke noen lage en skikkelig stasjonsvogn med 4x4 og automat med 2,5t hengervekt samt med Subarukvalitet ? :) Det hadde vært noe, og jeg tror den stasjonsvogna hadde kommet til å selge i bøtter og spann :)

Er klar over at Mercedes E-klasse har noen gromme greier, men tanken på å kjøpe en brukt  4matic som er gått 100-200.000km skal ryke får meg til å ligge våken om natten. Kjenner en Mercedes mekaniker og han sier jeg må ikke finne på å kjøpe 4matic for å dra campingvogn, det er å be om trøbbel og dyre verkstedregninger.

Jasså? Trodde MB var slitesterke på drivverket jeg. Mente det var rusten som var det værste på disse og at det mekaniske skulle være rimelig skuddsikkert.
Hva med Subaru Forester Diesel? Den kan trekke 2 tonn, men da får du ikke lavserien på dieselmotoren. Siden du skriver 2.5 tonn regner jeg med at det er det du må ha. Da er det ikke mange biler å velge mellom som ikke er SUV.
Suzuki Vitara da? Lavserie og litt mer personbilaktige kjøreegenskaper. Ikke stiv bakaksling på de. Og japansk kvalitet.
http://www.finn.no/f...FECT_TO=&sort=2

Chevrolet Tahoe gir drakraft i tillegg til komfort:
http://www.finn.no/f...nnkode=33441622

-Men traktorfølelsen en suv gir er jo relativt. En land Cruiser med luftfjøring er ikke dårlig å kjøre. Kunne fint klart meg med en slik på daglig basis. Skal du ha en bil som ligger fint i svingene og som du kan kjøre sportslig med, får du kjøpe deg en Impreza Sport i tillegg til Land Cruiserer;)

Eneste impreza sport bensin manuell i norge på finn.no:
http://www.finn.no/f...nnkode=33636348

Diesel Sport:
http://www.finn.no/f...nnkode=33902949

#11 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 12:26

Tror ikke jeg hadde hatt problemer med å kjøpe mercedes som drabil, hvis du velger GL som er laget for å trekke hengere.
Denne føles ikke som en SUV å kjøre i det hele tatt.
http://www.finn.no/f...nnkode=34087997

#12 Gjest_Nordlendingen_*

Gjest_Nordlendingen_*
  • Gjester

Skrevet 02 May 2012 - 08:18

Takker igjen for gode forslag. Varebil utgår siden vi er en familie og biler over 450-480' utgår også.
Ja, en GL hadde vært konge. Med bakseter så blir den for dyr til mitt budsjett :(

Kanskje jeg skulle tørre å driste meg til å kjøpe en Mercedes E-klasse 2007-2008 modell som er gått rundt 100-150'km.
Mitt problem er at jeg har en god venn som har mekket Mercedes i 15-20år og han sier at som drabil er ikke 4matic bra, selv med ekstra kjøling. Han flirer og sier at jeg ikke behøver å ringe han på kveldstid når det blir feil med bilen. Å dra tung henger med 4matic er å be om problemer.

Synes dette er vanskelig. Har kjøpt mange mange biler oppigjennom årene med det har aldri vært så vanskelig å ta en avgjørelse som nå. (Hadde jeg bare hatt 2-300.000 mer å bruke).
Nå skal jeg mest sannsynlig kjøpe en bil som er gått over 100.000km og det er jo da jeg har pleid å selge.

Kanskje Pajero eller LandCruiser er det beste valget. De er jo kjent for å være gode biler og holde lenge.

Jaja, får gruble og tenke litt til, kanskje fornuften seirer og at jeg finner ut at jeg bare skal beholde bilen jeg har og ikke bytte ut campingvogna, så er alt som før?
Det virker jo fint og er forsåvidt veldig bra og kommer til å holde i mange mange år til.
Har en Subaru Outback 2007 med ei Adria 663 Campingvogn.
Problemet er vell at jeg har lyst på større og tyngre campingvogn.

#13 Gjest_Broomlebassen_*

Gjest_Broomlebassen_*
  • Gjester

Skrevet 03 May 2012 - 09:12

Vis innleggNordlendingen skrev 02 May 2012 - 08:18:

Takker igjen for gode forslag. Varebil utgår siden vi er en familie og biler over 450-480' utgår også.
Ja, en GL hadde vært konge. Med bakseter så blir den for dyr til mitt budsjett :(

Kanskje jeg skulle tørre å driste meg til å kjøpe en Mercedes E-klasse 2007-2008 modell som er gått rundt 100-150'km.
Mitt problem er at jeg har en god venn som har mekket Mercedes i 15-20år og han sier at som drabil er ikke 4matic bra, selv med ekstra kjøling. Han flirer og sier at jeg ikke behøver å ringe han på kveldstid når det blir feil med bilen. Å dra tung henger med 4matic er å be om problemer.

Synes dette er vanskelig. Har kjøpt mange mange biler oppigjennom årene med det har aldri vært så vanskelig å ta en avgjørelse som nå. (Hadde jeg bare hatt 2-300.000 mer å bruke).
Nå skal jeg mest sannsynlig kjøpe en bil som er gått over 100.000km og det er jo da jeg har pleid å selge.

Kanskje Pajero eller LandCruiser er det beste valget. De er jo kjent for å være gode biler og holde lenge.

Jaja, får gruble og tenke litt til, kanskje fornuften seirer og at jeg finner ut at jeg bare skal beholde bilen jeg har og ikke bytte ut campingvogna, så er alt som før?
Det virker jo fint og er forsåvidt veldig bra og kommer til å holde i mange mange år til.
Har en Subaru Outback 2007 med ei Adria 663 Campingvogn.
Problemet er vell at jeg har lyst på større og tyngre campingvogn.
Denne burde da duge som trekkvogn? Litt kjipt (kanskje), å bruke såpass mye penger på "gammel" bil...men må man, så må man!
http://www.finn.no/f...nnkode=31050731 -02 Mercedes-Benz G400 CDI

U.t. er veldig svak for disse, og dette er nok det "smarteste" kjøpet av Geländerwagen du kan gjøre..bjørnesterk V8er diesel! Denne bør kunne dra det aller meste du måtte finne på å kjøpe av vogn...

Vet ikke om dette var noe for deg? Hilsen Broomlebassen

Svar