Møller as
#2 Gjest_Riggen_*
Skrevet 26 April 2012 - 08:58
#3 Gjest_JI_*
Skrevet 26 April 2012 - 09:13
Det er imidlertid helt klart at den enkelte forhandler står fritt til å beregne hvilklen innbyttepris de syns er forsvarlig for nettopp din bil. På lik linje har vi som kunder full mulighet til å gå til en annen forhandler dersom vi ikke er fornøyd med tilbudet.
At den som skal bytte inn bil skal betale omreg.avgiften for ny kjøper er selvsagt bare tull. Regnestykket er vel så enkelt som at bilforretningen setter en pris på bilen som de antar de vil kunne selge den for inkludert omregistrering, garanti, påkost osv. Etter alt dette er trukket fra skal de selvsagt tjene noen kroner; de driver da butikk. Slik kommer innbytteprisen frem.
Estimert pris ut er imidlertud ingen eksakt vitenskap. Heller ikke hva forretningen beregner i garantikostnader og evt påkost. Avansen de beregner seg kan også være ulik. Noen forretninger tar også litt ekstra i mht prisen på den bilen de skal selge, og har derfor noe mer å gå på.
Så spiller selvsagt markedssituasjon, antall bruktbiler på lager, hvor gjerne de vil bli kvitt den bilen du ønsker å bytte til osv inn. Det ver derfor mange forhold som påvirker innbytteprisen.
Jeg syns ærlig talt ikke at innbytteprisen på en tilårskommen Skoda med en km.stand på nærmere 100000 er så hakkende gæærn. At en annen forhandler kan tilby kr 210000 i innbytte for samme bilen (usett) syns jeg er mye vanskeligere å forstå - når man ser på hva disse bilen selges for i markedet.
Når det er sagt er jeg fullt enig i at det var litt teit av forhandleren å nesten love en innbyttepris på kr. 225000 etter x-antall år/km. Det eneste de oppnår med slike løse lovnader er misfornøyde kunder.
#5 Gjest_Gjest_*
Skrevet 26 April 2012 - 10:56
Nå var det veldig mye å forholde seg til i dette brevet eller skildringen din, i hvertfall for min begrensete hjernekapasitet;-)
Det er en ting som er litt uklart for meg, du sier bilen er mindre enn 3 år, men er fra 2006. Er dette en aktuell sak eller fra 2008/9?
Det er jo selvfølgelig urimelig å dra fra reparasjoner som skal bli dekket av garanti. Det at de trekker fra reg.avgift er ok viss de selger bilen videre i forhold til hav de vil selge den for, det må en bilselger alltid gjøre, men det er ulikt hvordan mn opplyser dette til kunden, kunden kjøper en bil ferdig registert og den avgiften er pålagt av staten.
Om man blir dårlig og/eller useriøst og arrogant behandlet er jo det virkelig dårlig, men man kan vel neppe skylde på hele Møllerorganisasjonen og skjære alle over en kam? Det skal bare en uprofesjonell til for å ødelegge mye. Jeg har ingen formening om Møller generelt.
At man her blander inn noen bygninger er litt merkelig for meg. Hver også klar over at produsenten i det moderne samfunn ofte krever en gitt standard på bygningene for å kunne representere merket, og det ofte med egen arkitekter, dette for at produktet skal bli presentert på en gjenkjennelig og seriøs måte.
Det er nå en gang et faktum at bilen din har gått mer enn gjennomsnittet, det kan man ikke endre på. Dersom det er mange tilsavrende biler som din i markedet og man kan velge og vrake kan det være et viktig moment. Det er vel heller ikke helt uvanlig at en bil faller 50% i verdi på 3 år viss det er riktig, eller 6 år viss det skulle være tilfelle (noe jeg ikke går utifra ut fra denne historien). Det kommer også an på om det har vært et modellbytte i mellomtiden, om bilen har en attraktiv farge og utstyrsnivå. til og med viss f.eks alle 8 dekkene skal skiftes ut er dette også en påkost, f.eks, forhandler er også forpliktet til å yte garanti. Rentekostander viss en bil som er litt ukurant er også en faktor, man binder en del kapital selvfølgelig. Det er faktisk mange ting som ikke nødvendigvis man tenker på vanligvis.
Når det gjelder at man kan få mer for bilen et annet sted kan det virke merkelig, men det kan jo være de har en kampanje på den bilen du ville bytte til, at de vil vinne en ny kunde, at de har mindre driftskostnader, at de har mer bruktbilkunder eller at de har dårlig foretningssans. Selvfølgelig kan man heller ikke utelukke at hvor du var ble du veldig dårlig behandlet. Du kan jo ringe og forhøre deg hos en tilsvarende merkeforhandler og spør om de kan stipulere en pris, og kanskje kunne du lagt den ut på Finn selv, uten innbyttebil står man ofte mye bedre der i en kjøpssituasjon. Kanksje ledelsen hos den forhandleren uheldigvis for deg har lagt restriksjoner på innbyttebiler for at de har for stort bruktbillager/for mye kapital bundet opp ibruktbil og det er jo kjedelig både for selger og deg.
Du kan jo også selv ta en kikk på Finn og se hva tilsvarende bil er til salgs for for å få et bilde på om forhandleren er helt på jordet, regn bare med at det er noen som har bilen sin urealtisk priset og kanskje må vente en stund eller gi en del rabatt for å få et salg.
Personlig kjøper jeg alltid bruktbil, man taper mye penger på å kjøpe nytt, hvor kortere tid man har en bruktbil, desto mer taper man. Man kan regne med et verditap på en ny bil på 20% fra listepris når du kjører ut døren viss det er en vanlig bil, sånn omtrentlig.
En ting jeg hadde glemt. Noen bilforhandlere regner verdien av bruktbilen uavhengig av kjøpet på den nye bilen slik at du kan rabatt på den nye bilen som om du ikke hadde hatt en innbyttebil, men andre gir den rabatten oppå bruktbillen og trekker den fra listeprisen.
Det ble mye det her, håper jeg ikke forvirret deg mer enn informerte deg;-)
Uansett, hvis du er misfornøyd, velg en annen forhandler uansett om det er samme merket eller en konkurrent.
Hilsen Espen
#6 Gjest_Espen_*
Skrevet 26 April 2012 - 11:10
Det hele virket besynderlig...
#7 Gjest_Espen_*
Skrevet 26 April 2012 - 11:21
Riggen skrev 26 April 2012 - 08:58:
Jeg synes det er bra du er fornøyd. Jeg har bare en mistanke at da har de trukket fra 180.000 fra listeprisen på den nye bilen ellers er det vanskelig å forstå at de annonserer den for 199.000,- inklusive klargjøring, garanti, pruting som de fleste gjør osv. Viss du f.eks kjøpte en ny bil til 350.000,- og de vanligvis gir 10% rabatt er innbytteprisen i realiteten 145.000,- Nå vet jo jeg selvfølgelig om dette er tilfelle, jeg bare antar dette, men ellers er det jo vanskelig å få regnestykket til å gå opp med mindre de har noen biler på lager som de må ha ut.
#8 Gjest_Gjest_*
#9 Gjest_Roar_*
Skrevet 27 April 2012 - 06:51
Men har nok hørt den pristendensen før, hos Møller, med dårlige innbyttepriser.
#10 Gjest_Ronny_*
Skrevet 27 April 2012 - 08:21
Innbyttepris er alltid vanskelig. Kunden har nesten alltid urealistiske priser for sin egen bil. Mens bilen dem kjøper skal være markedets billigste og være som ny selv om den er brukt. Mens egen bil blir studert som pris høy lav hos finn.. Angående xtrail lengre opp her. Så er det nok riktig. Har 3 kompiser som jobber som bilselgere. Der regner dem 6% fortjeneste på innbytte/brukt biler. Xtrailen er priset inn med 10 % brutto fortjeneste - klargjøring garanti ect ca -4 % Gode bruktbildeler ut ifra hovedforhandler/annet bilsalg er det sjeldent prutningsmon på.
Bil er ikke lengre en gullgruve. Gullalderen for bil ble slutt for 10-20 år siden. Noe som er bra for oss bilkjøpere
#11 Gjest_orjan_*
Skrevet 27 April 2012 - 10:24
i kommentarfeltet til den artikkelen var det på det meste 380 negative omtaler om Møller Bergen AS.
Kommentarfeltet er avslått pga gammel artikkel, men bare nevner det