Forum

Gå til innhold

kjøre med bare parklys om dagen?

12 replies to this topic

#1 Gjest_sushi_*

Gjest_sushi_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 06:03

heisann! Jeg har forstått at man kan kjøre med tåkelys+parklys unnatt når det er mørkt. I og med bilen min ikke har tåkelys, så kan jeg bruke kun parklyset når jeg kjører om dagen?

#2 Gjest_Sondre_*

Gjest_Sondre_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 06:24

Nei. Du skal ha en eller annen form for kjørelys på dagen. Og det er ikke parklys...

#3 Gjest_Bjørnar_*

Gjest_Bjørnar_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 06:48

Nei, dette er ikke lov, og takk og pris for det. Kun parklys som kjørelys ser bare teit ut.

#4 Gjest_jan banan_*

Gjest_jan banan_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 06:58

En annet ting, svært mange splitter nye biler kjører rundt uten baklysa på.. Er de fritatt?

#5 Gjest_Bjørnar_*

Gjest_Bjørnar_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 07:13

Ja, kjørelys bak er ikke påbudt lengre når det er dagslys. På nye biler blir disse skrudd automatisk på ved skumring eller når man kjører inn i en tunnel.

#6 Gjest_BjarneB_*

Gjest_BjarneB_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 08:12

På nye biler er det en EU-typegodkjenning med sk Daytime Running Lights der det er egne lys som lyser dagtid, og så fort du setter på andre lys slukker disse. Går altså på europeisk typegodkjenning

#7 Gjest_Anders_*

Gjest_Anders_*
  • Gjester

Skrevet 25 April 2012 - 09:07

Men på enkelte biler kan parklysa være så kraftige at de fungerer som kjørelys. 940'n er slik. Der blir det nesten for mye i "kjørelys-modus", når parklys og kjørelys lyser samtidig. Med fulltlys i en sånn en og 1000-metere i tillegg har du nok watt i lyktene til å drive et diskotek... Enkelte gamle Mersjer tror jeg også det er slik på.

#8 Gjest_Odda_*

Gjest_Odda_*
  • Gjester

Skrevet 26 April 2012 - 11:20

Vis innleggAnders skrev 25 April 2012 - 09:07:

Men på enkelte biler kan parklysa være så kraftige at de fungerer som kjørelys. 940'n er slik. Der blir det nesten for mye i "kjørelys-modus", når parklys og kjørelys lyser samtidig. Med fulltlys i en sånn en og 1000-metere i tillegg har du nok watt i lyktene til å drive et diskotek... Enkelte gamle Mersjer tror jeg også det er slik på.

I så fall er det to tråder i pærene, en for parklys (5 watt) og en for kjørelys (21 watt).

#9 Gjest_Sondre_*

Gjest_Sondre_*
  • Gjester

Skrevet 26 April 2012 - 01:59

Stemmer det. Gamle 240en min hadde 2 "nivåer" på parlysa. Ene nivået kraftigt nok til å fungere som kjørelys, det sparer pærene og reflektorene vesentligt over flere år.

#10 Gjest_Rune_*

Gjest_Rune_*
  • Gjester

Skrevet 26 April 2012 - 11:26

Vis innleggsushi skrev 25 April 2012 - 06:03:

heisann! Jeg har forstått at man kan kjøre med tåkelys+parklys unnatt når det er mørkt. I og med bilen min ikke har tåkelys, så kan jeg bruke kun parklyset når jeg kjører om dagen?
Det er ikke uten videre lov å kjøre med tåkelys/parklys på dagtid heller nei.. det skal være tåke osv.. vet flere som har fått bot på kveldinga pga dette, men enda ikke hørt om noen på dagtid.

#11 Gjest_Volvomannen_*

Gjest_Volvomannen_*
  • Gjester

Skrevet 27 April 2012 - 07:36

Då lurer eg på ein ting. For det er lov å bruka tåkelys til kjørelys, sant? Og tåkelysa skal jo ikkje kunna lysa utan at parkeringslysa er på, men kjørelys kan lysa åleina. Korleis skal eg gjera det då, viss eg ska montera lys på ein bil som skal brukast både til tåkelys og kjørelys når det er lyst?

#12 Gjest_Trond_*

Gjest_Trond_*
  • Gjester

Skrevet 27 April 2012 - 08:06

Kombinasjonen tåkelys/parklys er kun lov som kjørelys på dagtid, eller ved tåke.
Kombinasjonen tåkelys/kjørelys(nærlys) er ALDRI lov å bruke! Uansett tåke eller ikke.

#13 Gjest_Raymond_*

Gjest_Raymond_*
  • Gjester

Skrevet 28 April 2012 - 11:48

Vis innleggRune skrev 26 April 2012 - 11:26:

Det er ikke uten videre lov å kjøre med tåkelys/parklys på dagtid heller nei.. det skal være tåke osv.. vet flere som har fått bot på kveldinga pga dette, men enda ikke hørt om noen på dagtid.

Jo det er lov på dagtid, men ikke etter mørkets frembrudd, heller ikke om det er gatelys som mange tror.

Svar