Forum

Gå til innhold

Forskjell på 4x4 system?

18 replies to this topic

#1 Gjest_sushi_*

Gjest_sushi_*
  • Gjester

Skrevet 01 March 2012 - 05:47

Jeg har fått med meg at subaru sin 4x4 er bedre enn noen 4x4 systemer. Men hva er egentlig forskjell på dem?

#2 Gjest_Broomlebassen_*

Gjest_Broomlebassen_*
  • Gjester

Skrevet 01 March 2012 - 07:48

Jeg har fått med meg at subaru sin 4x4 er bedre enn noen 4x4 systemer. Men hva er egentlig forskjell på dem?

Isteden for å utbrodere mitt syn på hva som er best..litt innhabil pga av at jeg kjører Subaru for 3.året..hatt Impreza og kjører Forester nå (begge med høy/lav-serie)..men sjekk ut denne linken du:
http://www.klikk.no/...ticle442367.ece

Hilsen Broomlebassen

#3 Gjest_bman_*

Gjest_bman_*
  • Gjester

Skrevet 02 March 2012 - 09:34

Har les igjennom artikkelen, forøvrig en veldig god artikkel. Dog har jeg ikke fått svar på hvordan f.eks. Chevrolet 4x4 systemet virker i forhold`? Her er det jo 2-hjulstrekk og man på fysisk gjøre den til 4-hjulstrekk. Trekker den da 50/50 ? Og hvorfor har ikke disse nye systemene diff. sperrer slik som chevy og andre amerikanske systemer? Er det noen som har link til andre artikkler elelr videor som sammenligner disse systemene?

#4 Gjest_Sondre_*

Gjest_Sondre_*
  • Gjester

Skrevet 02 March 2012 - 09:56

Har les igjennom artikkelen, forøvrig en veldig god artikkel. Dog har jeg ikke fått svar på hvordan f.eks. Chevrolet 4x4 systemet virker i forhold`? Her er det jo 2-hjulstrekk og man på fysisk gjøre den til 4-hjulstrekk. Trekker den da 50/50 ? Og hvorfor har ikke disse nye systemene diff. sperrer slik som chevy og andre amerikanske systemer? Er det noen som har link til andre artikkler elelr videor som sammenligner disse systemene?

Leser du nederst i artikkelen/linken ser du hvordan 4x4en deres fungerer(iallefall på di eldre skikkelige 4x4ene). Chevrolet drar vanligvis på bakhjula til du drar i en spake eller trykker på en knapp. Da går den over til 4x4 med 50/50 ved hjelp av en fordelingkasse. Du kan også legge inn lavgir om ønskeligt. Sperre tror jeg er ekstrautstyr, så det er opp til første eier og bestemme:)

Jeg syns egentlig det er veldigt rart at så få biler har sperre. Det er det første jeg hadde kryssa av for skulle jeg kjøpt en 4x4 eller bakhjulstrekker!

Ellers er en av mine favoritt system 4 matic på eldre E-klasse(124). Den kjører vanligvis med bakhjulstrekk. Helt til den spinner da går den over 60/40(bak/framme), før den går over til 50/50 og til slutt kobler inn sperre bak visst det skulle bli nødvendigt. Dette styres av solenoider, det betyr at visst du har litt greie på det kan du lage til brytere som gjør at du kan styre sperre og 4x4 manuelt med brytere visst du ønsker og leke litt med bakhjulsdrift og 100% sperre:)

#5 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 03 March 2012 - 02:06

Herlighet... M. Pajero har det beste 4 hjulstrekk systemet. Men selvfølgelig, ønsketenkning er tillatt. Undersøk selv hva som står her inn på Broom

#6 Gjest_Sondre_*

Gjest_Sondre_*
  • Gjester

Skrevet 04 March 2012 - 03:19

Herlighet... M. Pajero har det beste 4 hjulstrekk systemet. Men selvfølgelig, ønsketenkning er tillatt. Undersøk selv hva som står her inn på Broom

ok? Vil nå påstå at Patrol, Land cruiser, Gelendewagen og Defender tar seg minst like godt fram utenfor veien;)

#7 Gjest_Roger Birkelund_*

Gjest_Roger Birkelund_*
  • Gjester

Skrevet 04 March 2012 - 10:06

Her var det noe informativt og en del vissvass. Har lett etter sann informasjon om de forskjellige systemene på diverse forum, youtube, forhandlersider og artikler. Dette gjorde jeg før jeg kjøpte bilen jeg har nå eier for ca et år siden. En Subaru Outback 2005 med det berømte "Symmetrical AWD".
Mine tidligere erfaringer med fremkommelighet bygger på to Audi 100 Quattro 90/91 modeller, Passat GT Syncro 1987, 2 Chevrolet Suburban 90/95 og diverse bakhjulstrekkere og gnagere. Ellers som yrkessjåfør på landeveien og i anleggsbransjen med ulike drivlinjer; 4x2, 4x4, 6x2, 6x4 og 8x4.

Passaten: Viskosekobling mellom foran og bak. Vakuumstyrte mekaniske sperrer på midtdifferensial og bakaksling. Disse kunne kobles inn med trekknapp i midtkonsoll.

Erfaring: Kom seg opp "alle" bratte bakker på vei med litt fart uten behov for sperrer. Herjet rundt på åpne plasser, sladdet med og uten sperrene på, koblet de inn i fart. Ved bakkestart noen ganger var det behov for sperrene, også når jeg sto litt på skrå ved siden av vegen o.l.

Audiene: TorSen midtdiff og vakuumstyrt diff tilsvarende Passaten på bakaksling.

Erfaring: Samme som Passaten, men med et "minus" at sperren bak koblet seg ut over 30 km/t. Det var aldri et savn egentlig, bortsett fra når det skulle spinnes og herjes. Alle disse bilene manglet turbo, så snøen var eneste mulighet til å sladde. Dermed var det ikke noe problem med understyring på disse litt framtunge bilene. Villig til sladding, fikk aldri prøvd de skikkelig på grus da det trengs veldig god plass for å kose seg med en 2.3Q.

Suburban: Mekanisk innkobling av forhjulene med spak. Konstant sperre mellom foran og bak. Åpne differ foran og bak. Det skulle være en form for diffbrems bak, men funket dårlig på min ihvertfall.

Erfaring: Tung og ustoppelig når de kom i siget, pløyde snø og kom langt bare på marktrykket. Sjelden at 4wd var nødvendig i det hele tatt. Men åpne differ gjorde at det ble 2wd når man havnet litt på skrå ute i skogen. Aldri noe problem på vei/god traktorsti.

Subaru Outback: Det er automat, så den har den "dårlige" Subaru versjonen av AWD. Med mest kraft på forhjulene, og aktiv momentfordeler som gir mer krefter bak ved behov. Prosentene varierer etter hvilken artikkel man leser. Litt usikker på om det er diffbrems bak på min(det virker ikke sånn). ABS sensorene på hvert hjul registrerer hjulspinn og bremser spinnende hjul.

Erfaring: Har man fart kommer man langt. Veldig langt. Slepte en Hiace opp en rimelig sleip bakke, men da hadde vi god fart fra bunnen, og Hiacen hjalp til det den greide. Men det kjedelige er at mye fart går tapt i bremsing. I ekstreme tilfeller har jeg opplevd at bilen "gir opp" på vei opp bakker ettersom hver gang det spinnes skal det bremses. Farten går nedover og nedover, og til slutt står man der og "murrer". Har også stått fast flere ganger etter kreative, men ikke ekstreme parkeringer. Litt på skrå med to hjul på gresset. Hva skjer? Hjulene med minst grep begynner å spinne. ABSen jobber for fullt med pulserende bremsing, men med lite effekt. For tilskuere ser det ut som bilen gir et og et hjul sjansen til å prøve seg. En halv omdreining der og to runder der.. Når man har man kommet så langt er det svarte merker i plenen, og dekkene er fulle av jord. Det er med andre ord lite symmetri over forestillingen... Det at Subaru gjør et stor nummer av symmetrien sin virker som mangel på salgsargument. Audiene og Passaten var mer symmetrisk med unntak av at de ikke hadde to stempel på hver side av motoren.

Jeg har alltid likt å tøye grensene for å sjekke bilenes egenskaper, frivillig på fritiden og "under tvang" på jobb. Min erfaring er og blir at ingenting slår mekaniske diffsperrer. Vet man at man står litt på skrå eller skal opp en vanskelig kneik er det bare å skru på sperrene, så vet man at alle hjulene får det de trenger. Det kan gjøres FØR man begynner å spinne og polerer både underlag og dekk. Dessverre er det ingen personbiler som tilbyr dette lengre så vidt jeg vet, heller ikke Audi eller VW.
Alle fabrikanter påstår at deres system fordeler kraften der den trengs, men sannheten er vel at den bare bremses ned der den helt åpenbart ikke trengs. I tillegg kaller mange produsenter ABS-patenten for diffsperrer, gjerne kamuflert av tre bokstaver, EBD o.l. Ser man på filmer på Youtube er det alltid den som arrangerer testen som vinner, og ekte fastkjøringsscenarioer ser man aldri.

Selv om bilen er beregnet til veibruk er det pinlig å stå en halv meter utenfor og spinne på et hjul med "Symmetrical AWD" på bakluken!

Så der har dere en utfordring Broom! Lag en ordentlig variert test av både gamle og nye 4wd! Jeg blir gjerne med i Outbacken, så langt den henger med ihvertfall.

#8 Gjest_Touareg_eier_*

Gjest_Touareg_eier_*
  • Gjester

Skrevet 04 March 2012 - 04:48

Jeg har alltid likt å tøye grensene for å sjekke bilenes egenskaper, frivillig på fritiden og "under tvang" på jobb. Min erfaring er og blir at ingenting slår mekaniske diffsperrer. Vet man at man står litt på skrå eller skal opp en vanskelig kneik er det bare å skru på sperrene, så vet man at alle hjulene får det de trenger. Det kan gjøres FØR man begynner å spinne og polerer både underlag og dekk. Dessverre er det ingen personbiler som tilbyr dette lengre så vidt jeg vet, heller ikke Audi eller VW.
Alle fabrikanter påstår at deres system fordeler kraften der den trengs, men sannheten er vel at den bare bremses ned der den helt åpenbart ikke trengs. I tillegg kaller mange produsenter ABS-patenten for diffsperrer, gjerne kamuflert av tre bokstaver, EBD o.l. Ser man på filmer på Youtube er det alltid den som arrangerer testen som vinner, og ekte fastkjøringsscenarioer ser man aldri.

Hei,

Veldig enig med konklusjonen din der! Har forøvrig også en gladnyhet angående din antakelse om at ingen VW biler har mekaniske sperrer. VW sin luksus-SUV, Touareg, har nemlig dette. Kjøper du 2010 modeller og nedover får du alltid garantert sperre på center, og evt. sperre på bak-aksel dersom den forrige eieren valgte dette. Kjøper du 2011 MED offroad-pakken får du garantert sperre på center + bak-aksel. For-akselen er noe simulerte greier/diffbrems, et eller annet. Men med skikkelig mekanisk sperre på center og bak, så har du iallefall alltid 3 hjul som er virkelig symmetriske og ikke "polerer" opp bakken/hjulene som du skriver. :)

Er også litt nysgjerrig på hovrdan 4x4 systemet fungerer på Suzuki Grand Vitara XL7. Når man har den i low og i lock mode mistenker jeg at den ihvertfall har fysisk centersperre, om ikke mer. Men kjenner ikke så godt til denne bilen. Noen som vet hva som er sperret på denne når den er i den modusen ??

#9 Gjest_TeeKay_*

Gjest_TeeKay_*
  • Gjester

Skrevet 05 March 2012 - 08:36

Hadde vært veldig gøy med test av forskjellige 4x4 systemer, spesielt mellom gamle Audi/Passat/Subaru, nyere by-SUV'er og "annleggsbiler" som pickuper.

Er ganske imponert over de nyere 4x4'ene som Skoda Yeti osv og hva dem klarer å prestere, selv om jeg liker å holde en knapp på min Chevy Colorado.. :)

#10 Gjest_Roger Birkelund_*

Gjest_Roger Birkelund_*
  • Gjester

Skrevet 09 March 2012 - 06:36

Rart at jeg kan si til hele bilnorge at Subaru AWD suger uten at noen reagerer. Visste alle dette fra før, eller er det ingen Subarufolk her?Hadde vært artig å høre andre erfaringer med forskjellige system

#11 Gjest_4x4_*

Gjest_4x4_*
  • Gjester

Skrevet 11 March 2012 - 12:58

Epler og Pærer, det finnes ikke noe 4wd system som er BEST,
det kommer helt an på hva det skal være best til å gjøre....
Kjøre fortest mulig på vei/bane, dra tyngst mulig henger under ulike forhold, kravle fram i ulendt terreng, best mulig kjøreegenskaper, bakkestart i sand/snø etc etc.

Her er det så mange variabler at det kan være lurt å beskrive/vurdere behovet før man velger.

#12 Gjest_Roger Birkelund_*

Gjest_Roger Birkelund_*
  • Gjester

Skrevet 17 March 2012 - 07:59

Dette blir en total avsporing. Når man velger biltype har man allerede valgt hvilke egenskaper som er viktig. Man kjøper ikke Hilux Arctic Trucks uten å bry seg om hvor langt man kommer i ulendt terreng. for de som kjøper en stasjonsvogn til familien kommer vel bakkestart på snø og fremkomelighet i bakker høyt på listen. Og når man betaler flere titalls tusen ekstra for å få innebygd 4wd, Må man kunne forlange at det fungerer like godt som på 80-tallet. Og hvor mye hadde det kostet å sette på en sperre eller to før den forlater fabrikken?

#13 Gjest_TuriUrima_*

Gjest_TuriUrima_*
  • Gjester

Skrevet 21 March 2012 - 01:22

google chrome
google chrome
google chrome mac

Vous pouvez trouver toutes les meilleures caractéristiques de Skype. Incroyable Audio et Video Chat de qualité et le plus bas taux d’appels internationaux.

skype mac, skype, skype gratuit,telecharger skype
vlc media player windows xp
vlc media player Mac
vlc media player Linux
vlc media player
vlc

For anyone who is the registered entity for that PAN card, arrived fee of Rs. 1000 is attracted per 30 days per ID of user service. This fee pays upfront 12 months at the time of online pan card application. Other requirements include admission to a screen based query that includes an allowance of PAN searches each day with respect to the user ID. The charges which have been paid are non - refundable and failure to pay a cost needed by the NSDL plan website may lead to a discontinuation and services information. A common scenario where charges may very well be refunded is the place where a pan card application is rejected by way of the ITD. Now, hardly any money that had been paid will probably be refunded.

ccleaner
telecharger ccleaner
ccleaner gratuit

vlc mac

utorrent
telecharger utorrent
utorrent pour mac
utorrent gratuit

skype gratuit
skype mac
Télécharger Skype gratuitement

fondant au chocolat
recette fondant au chocolat
fondant au chocolat recette
recette de fondant au chocolat
fondant chocolat

quiche lorraine
recette de la quiche
recette quiche
recettes quiche lorraine
quiche lorraine recette
recette quiche lorraine

recette crepe
recette facile
crepe
pate a crepes
recette de crepe
recette des crepes
pate a crepe
pate a crepe facile
recette pate a crepe
daemon tools lite free
download daemon tools
install daemon tools
daemon tool pro
daemon tools lite free

pate a crepe salée
telecharger windows live messenger
telecharger msn
microsoft messenger mac
ccleaner
ccleaner
daemon tools lite
daemon tool pro
daemon tools free

#14 Gjest_max_*

Gjest_max_*
  • Gjester

Skrevet 26 September 2012 - 12:05

Hadde vært veldig gøy med test av forskjellige 4x4 systemer, spesielt mellom gamle Audi/Passat/Subaru, nyere by-SUV'er og "annleggsbiler" som pickuper.

Er ganske imponert over de nyere 4x4'ene som Skoda Yeti osv og hva dem klarer å prestere, selv om jeg liker å holde en knapp på min Chevy Colorado.. :)

Kan si at yeti 4x4 er ekte drit!! var å prøvekjørte en yeti med 4x4, prøvde å kjøre opp en våt gressbakke hos en kamerat... elektronikken begynte å jobbe så snart framhjula traff gresset slik at bakhjula ikke fikk sjansen til å prøve seg på bakken en gang.. så jeg sto der med framhjula litt i bakke og bakhjula på flat mark jokka... kunne gi full gass uten at jeg verke spant eller kom opp.
Etterpå prøvde jeg i samme bakken med en Mercedes sprinter 312 uten sperre, og kom opp nesten halve bakken (ca 2 billengder lengere enn yetyen)
Deretter med G-klasse med 4matic som selvfølgelig kom opp hele bakken.

#15 Gjest_Espen_*

Gjest_Espen_*
  • Gjester

Skrevet 26 September 2012 - 02:31

Jeg er langt fra ekspert i 4WD, men jeg går ut fra at de fleste biler kan skru av antispinn og evt ESP?

Det har jeg kunnet på de biler jeg har hatt med dette utstyret (Peugeot og BMW). Da skal det være mulig å komme opp både med Yeti og Subaru, får man håpe (har ikke prøvd noen av dem på glatta).

#16 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 26 September 2012 - 05:05

Jeg har Subaru Outback 08 modell, manuell gir (nest nyeste modellen). Den har en "låst" midtdiff og åpne differ foran/bak. Den har en generell antispinn, men ikke et system som bremser ned hvert enkelt hjul som spinner. Derfor kan den bli stående å spinne på ett framhjul og ett bakhjul. Men med alle hjulene plantet på bakken, er den utrolig lettkjørt og fint balansert. Fremkommeligheten er vanvittig bra så lenge det er jevnt underlag og du har litt fart på bilen. Antispinn inn/utkoblet har ikke noe å si for framkommeligheten på denne. Men jeg liker å ha den av, slik at jeg kan bygge opp litt fart der det trengs.

Den nyeste Outbacken skal visstnok ha et antispinnsystem som bremser ned hvert enkelt hjul, men jeg har aldri testet det.

Prøvde Yeti på snøføre i fjor. Var imponert over hvor fort bakhjulene koblet inn og hvordan systemet jobbet. Vil påstå den- og andre biler med haldex 4/5 har bedre framkommelighet enn eldre subaruer.

Det beste systemet av personbiler jeg har testet er nyere BMW XDrive og Audi Quattro, som fordeler 60 prosent bak.

De fleste biler kan skru av ESP, bare noen få kan i tillegg skru av antispinnsystemet. Og ytterst få kan skru av alt og herjes med uten at det kobler seg automatisk inn igjen.

#17 Gjest_tut_*

Gjest_tut_*
  • Gjester

Skrevet 30 September 2012 - 09:24

Har en Opel Insignia 4x4 aut. Denne har i utgangspunktet 10% foran og 90% bak dvs at bakhjulene alltid har litt drift uannsett tørt eller glatt - fordel ved oppstart og ved kjøring på svingete vei. Så klart reguleres denne % ved behov ved kjøring på svingete vei på tørt føre. På glatt føre fordeles trekkkraften der den trengs. Kobler man ut antispinn og antisladd, får man det man kaller på Opelspråket OPC - effekten. 63 - 37 Skal mye til for å stoppe Insigniaen da - har prøvd dette i praksis med 30 cm snø og 1000kg i hengeren. Det at Insigniaen er ganske høy hjelper også

#18 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 30 September 2012 - 07:28

Har en Opel Insignia 4x4 aut. Denne har i utgangspunktet 10% foran og 90% bak dvs at bakhjulene alltid har litt drift uannsett tørt eller glatt - fordel ved oppstart og ved kjøring på svingete vei. Så klart reguleres denne % ved behov ved kjøring på svingete vei på tørt føre. På glatt føre fordeles trekkkraften der den trengs. Kobler man ut antispinn og antisladd, får man det man kaller på Opelspråket OPC - effekten. 63 - 37 Skal mye til for å stoppe Insigniaen da - har prøvd dette i praksis med 30 cm snø og 1000kg i hengeren. Det at Insigniaen er ganske høy hjelper også

Den midtdifferensialen høres ganske avansert ut. Hva tror du feilprosenten på den er? Husker på den gamle Calibra og Vectra 4x4 sprengte man jo transferkassene nokså ofte, i hovedsak på turboutgavene.

#19 Gjest_Pingwald_*

Gjest_Pingwald_*
  • Gjester

Skrevet 14 October 2012 - 01:25

Hei.

Jeg også savner en virkelig test av alle 4x4 systemer!
På youtube finner du mange "tester" der hver enkelt favoriserer sin bil.

En seriøs test fra Broom burde ta for seg hvordan de eldre systemne fungerer og hva som har skjedd opp gjennom årene og hva resultatet er i dag. Tross alt er det mange flere bruktbiler som selges, som er fra 3 til 8-10 år gamle. Her burde hovedtyngen av testen ligge.

Jeg har de siste 4 årene kjørt en Subaru Impreza fra 1998/99,
Pga en uvanlig bratt kneik opp til huset. Har prøvd den lite i terrenget men mye på dårlig føre med mye snø/is- også med henger.
Helt vannvittig fremkommelighet. Hillholder og lavserie gjør utfordrende kjøring til en lek.
Opplevd en gang at den sto på skrå, med høyre fremhjul i en gresskråning ifbm med parkering og ikke kom frem pga hjulspinn.
Så det kan tenkes at det finnes bedre 4x4 system, enn det Subaru har. Noe det helt sikkert gjør :)

Deler veien opp til huset med nabo som kjører Golf syncro fra 2007. En fryktelig vinterdag kom han ikke opp og en time etter med ennå mer snø, fikk jeg besøk av en med forhjulsdrift, som ikke hadde sjans på bakken. Jeg rygget Subaruen ned og koblet på slepetauet og dro bilen opp :)

Har byttet Subaruen i en Toyota Rav4 fra 2004 og prøvd den så vidt på vått gress og sandunderlag. Uvant å høre/kjenne hjulspinn, men den kommer opp. Til tross for at på dennne modellen er det ikke lockfunkson (egen knapp) som det er på nyere modeller.

Noe av det verste jeg opplever er hvor helt utrolig dårlig merkeforhandlere kjenner sitt eget 4x4 system!! Vet ikke hvor mange selgere og verkstedpersonale jeg har snakket med for å få kjennskap til deres 4x4. Min erfaring er at Alle er like uvitende og kommer med standardsvaret- du kommer frem.... Bilselgere: Dette er for dårlig!

Derfor kjenner jeg ikke helt til hvordan Toyota sitt system fungerer i forhold til andre systemer og også Toyota sine egne. Etter det jeg vet har Toyota forandret litt på systemet etter hvilken modell. Så hvis noen kan forklare det- hadde det vært flott :))

Så min bønn til Broom: Lag en skikkelig test som ikke utelater noen systemer :))

Svar