Bilvask vinterstid
#1 Gjest_Lasse_*
Skrevet 22 February 2012 - 10:06
Spørmålet er hvordan man best vasker bilen i dette salt-eldoradoet vi lever i?
Det sies jo at man skal polere bilen før vintern slår inn for å hindre at salt og dritt skal trenge inn til lakken. Ergo bør man ikke avfette bilen, da dette fjerner poleringen. Men dersom man bruker mikrofiber eller svamp (jeg bruker selvfølgelig ikke svamp) uten å først bruke avfetting, gnir man jo all dritt og salt mot lakken. Derfor mener jeg det er lurest og avfette bilen hver gang, men vaske såpass ofte at dritt og salt ikke får lov til å sitte på over tid.
Comments?
#2 Gjest_Benzina_*
Skrevet 22 February 2012 - 11:19
Om vinteren så bruker jeg selv og sende bilen i en børsteløs maskinvask m/underspyling eller ta vasken i en selvvask hos Statoil e.l. (avhenging av tempratur), det er også svært viktig at bilen blir rengjort under, spesielt rundt kanalene.
Avfetting fjerner som sagt voksen etter mye bruk, men mener likevel det er viktig å ha på en runde avfetting i ny å ned nå om vinteren å la det virke noen minutter for og fjernet saltsvineriet (for det sitter).
Om sommeren bruker jeg skjeldent eller aldri avfetting, men spyler bilen skikkelig ovenfra og ned før jeg går over med "såpekanonen" på høytrykkspyleren å spyler av og etterpå vasker jeg bilen for hånd med såpe og vann.
Om du er over gjennomsnittet er intressert i bilpleie annbefaler jeg deg å ta titt på denne siden, her er virkelig folk som kan faget sitt:
http://detailersclub.no/
#3 Gjest_fafno_*
Skrevet 22 February 2012 - 12:37
Jeg har god erfaring med bruk av Biltema supervask / Panglans. Ved å påføre ett av disse midlene på en svamp på en våt bil blir det en form for våtpolering. Ved neste spyling av bilen slipper skitten lettere og en avfetting skulle være overflødig. Jeg pleier å ha en bøtte med vann som svampen skylles i under bruken av midlet. Midlene synes å vedlikeholde en polering gjennom vinteren og vårrengjøringen av lakken blir mye enklere. Dersom en fortsatt ønsker å bruke avfetting vil disse produktene tilføre lakkpleiemidler som avfettingen fjerner. Produktet skal altså brukes ved hver vask som en finish. Vann preller av lakken etter behandlingen. Er veldig lett å påføre og tar liten tid.
#4 Gjest_jaiman_*
Skrevet 23 February 2012 - 09:40
Benzina skrev 22 February 2012 - 11:19:
Om vinteren så bruker jeg selv og sende bilen i en børsteløs maskinvask m/underspyling eller ta vasken i en selvvask hos Statoil e.l. (avhenging av tempratur), det er også svært viktig at bilen blir rengjort under, spesielt rundt kanalene.
Avfetting fjerner som sagt voksen etter mye bruk, men mener likevel det er viktig å ha på en runde avfetting i ny å ned nå om vinteren å la det virke noen minutter for og fjernet saltsvineriet (for det sitter).
Om sommeren bruker jeg skjeldent eller aldri avfetting, men spyler bilen skikkelig ovenfra og ned før jeg går over med "såpekanonen" på høytrykkspyleren å spyler av og etterpå vasker jeg bilen for hånd med såpe og vann.
Om du er over gjennomsnittet er intressert i bilpleie annbefaler jeg deg å ta titt på denne siden, her er virkelig folk som kan faget sitt:
http://detailersclub.no/
#5 Gjest_Benzina_*
Skrevet 23 February 2012 - 12:37
Kjøpte den hos Coop OBS bygg ifjor og fungerer optimalt