Forum

Gå til innhold

Hvordan kvitter man seg best med en 15 år gammel bil som ikke går?

10 replies to this topic

#1 Gjest_Freddy_*

Gjest_Freddy_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 08:24

Hei!

Jeg er i besittelse av en 95' Fiesta som jeg ønsker å bli kvitt. Per dags dato står den parkert utenfor huset med en elektrisk feil som gjør at den ikke vil starte. Jeg betaler forsikring, så det lønner seg jo å bli kvitt denne så snart som råd. Hva er den beste måten å gå fram på?

Motoren ble skiftet etter noen år, og det ble satt inn en 90-hester. Skal ikke være gått 100.000 km ennå. Både motor og enkelte deler burde vel kunne være interessant for enkelte?

Men hovedspørsmålet er altså hva som vil være den mest fornuftige fremgangsmåten i en slik sak.

Setter veldig stor pris på evt. tilbakemelding. På forhånd takk.

Freddy

#2 Gjest_Freddy_*

Gjest_Freddy_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 08:26

ps Strengt tatt innser jeg at den ikke er nøyaktig 15 år. Ha unnskyldt avrundingen. :)

#3 Gjest_Ole_*

Gjest_Ole_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 09:38

Lever bilen på godkjent mottaksplass før 20. mars, så faller årsavgiftskravet bort.  Hvis du selger den til noen, så sørg for at de betaler deg årsavgiften til deg, du er ansvarlig for at avgiften blir betalt fordi bilen var registrert på deg i årsskiftet.

#4 Gjest_Roar_*

Gjest_Roar_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 09:55

Ellers er finn.no den største markedsplassen for gamle biler, selv om de ikke går.

#5 Gjest_Bjørnar_*

Gjest_Bjørnar_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 10:17

Plukk av alt av deler som kan være av verdi, og vrak den.

#6 Gjest_joakim_*

Gjest_joakim_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 10:49

Bjørnar sitt forslag her er et bra tips.

Dører, lykter, seter, felger og motor (kan selges som dele motor) kan selges  uten at du mister vrakpanten. De fleste huggere liker ikke dette selvfølgelig. Men så lenge understell og karosseri er der minus de nevnte delene så kan de ikke nekte deg vrakpant.

#7 Gjest_Freddy_*

Gjest_Freddy_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 10:56

Takk for mange svar. Helt ærlig så spør jeg på vegne av en venn, og slik jeg kjenner vedkommende kommer det ikke på tale å demontere og selge deler separat. Det må skje så enkelt som mulig.

Så da blir det vel vraking før oppgitt dato for årsavgift. Hva vil dere si er beste måte å få fraktet en bil som ikke vil starte til en vrakplass som ligger 2 timers reise unna, inkludert ferje? Er det ordninger for slikt?

#8 Gjest_Rune_*

Gjest_Rune_*
  • Gjester

Skrevet 19 February 2012 - 11:20

Vis innleggFreddy skrev 19 February 2012 - 10:56:

Takk for mange svar. Helt ærlig så spør jeg på vegne av en venn, og slik jeg kjenner vedkommende kommer det ikke på tale å demontere og selge deler separat. Det må skje så enkelt som mulig.

Så da blir det vel vraking før oppgitt dato for årsavgift. Hva vil dere si er beste måte å få fraktet en bil som ikke vil starte til en vrakplass som ligger 2 timers reise unna, inkludert ferje? Er det ordninger for slikt?
er faktisk noen mottaksplasser som tilbyr å hente, f.eks mot at du ikke får vrakpanten osv.. bare å høre litt rundt.

#9 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 20 February 2012 - 04:27

Hadde det vært en spesiell bil kunne man gått inn på et forum spesielt for denne bilen og solgt deler for mange tusen kr. Men en gammal Fiesta....hvorfor leier du deg ikke bare en henger og drar den på nærmeste bilopphugging?
Selv hentet jeg inn en bil til 6000 kr. Har til nå solgt deler for 13.000 på den, pluss at jeg får vrakpanten på 2000 når den er ferdig ribba. God butikk i slikt:)

#10 Gjest_Vidar_*

Gjest_Vidar_*
  • Gjester

Skrevet 22 February 2012 - 04:46

Vis innleggjoakim skrev 19 February 2012 - 10:49:

Bjørnar sitt forslag her er et bra tips.

Dører, lykter, seter, felger og motor (kan selges som dele motor) kan selges  uten at du mister vrakpanten. De fleste huggere liker ikke dette selvfølgelig. Men så lenge understell og karosseri er der minus de nevnte delene så kan de ikke nekte deg vrakpant.

Ikke het korrekt...  Du kan fjerne ALT bare du leverer et karosseri, alternativt ramme, som det ikke er kutta i!  Hva de ansatte paa mottaket maatte mene, er komplett irrelevant! ;-)

#11 Gjest_Vidar_*

Gjest_Vidar_*
  • Gjester

Skrevet 22 February 2012 - 04:48

Vis innleggFreddy skrev 19 February 2012 - 10:56:

Mange mottak tilbyr henting - men med 2w timer + ferge, blir det neppe mye igjen penger til DEG!  Men vi har jo fortsatt noe som heter SLEPETAU! ;-)

Svar