Forum

Gå til innhold

Du som er/var Mercedes-eier; Hva koster det å eie en Merce`?

12 replies to this topic

#1 Gjest_sushi_*

Gjest_sushi_*
  • Gjester

Skrevet 12 February 2012 - 08:59

Mine kompiser sier å eie en merce er dyrt, og når jeg spør hvor dyrt det er, så vet de ikke det. Ingen av oss er mercedes-eier.

#2 Gjest_Lau_*

Gjest_Lau_*
  • Gjester

Skrevet 12 February 2012 - 09:19

Koster vel det samme som andre biler tenker jeg. Har en 16 år gammel C-klasse som jeg aldri har hatt noe store kostnader med, bare standard service og EU-kontroller. Med tanke på deler og slikt så er det stort sett det samme der også vil jeg tro.

#3 Gjest_Nils_*

Gjest_Nils_*
  • Gjester

Skrevet 12 February 2012 - 09:30

Hvor mye koster det å dra på shoppingtur? Umulig å forusti kostnaden på et bilhold, uansett bilmerke. Mercedes er mekanisk solide, det er rust og elektronikk som har vært problemet i perioden 95-2007 slik jeg har opplevd det.
De er ikke særlig dyrere enn andre merker på deler og verksted, men de kan ha sine spesialiteter de som andre statusmerker BMW, Lexus osv...
Det at Mercedes er dyrere å eie enn andre merker er nok bare en myte, men at det koster mer enn en Corolla, kan jeg garantere deg. Men man må ofre litt for status og komfort vet du;)

#4 Gjest_nicolay_*

Gjest_nicolay_*
  • Gjester

Skrevet 12 February 2012 - 10:40

Jeg har hatt 2 stk nyere e-klasse av typen w211, de gikk som taxi før jeg kjøpte de
og da hadde de gått ca 300.000 km..

mercedes vet å ta seg betalt for jobben, men min erfaring er at bilene holder lengre enn feks ***
man må mye oftere på bilverksted med feks volkswagen _(erfaring)

jeg skulle feks skifte viskermotor i bakruta på den 04 mod stasjonsvogn eklasse..bertel o steen skulle ha ca 6000 kr..inkl jobb, jeg fikk tak i motoren for 1700 kr ny, og fra jeg begynte å demontere bakluke trekk og slik brukte jeg 15 min til den var montert ferdig med bakluke trekket påmontert igjen og alt....jeg kommer fortsatt til å kjøpe mercedes uansett km kontra nyere volkswagen

#5 Gjest_Kjell_*

Gjest_Kjell_*
  • Gjester

Skrevet 12 February 2012 - 11:26

Siden MB koster endel mer enn tilsvarende biler ( størrelsesmessig), vil verditapet i kroner kunne bli relativt høyt de første åra, selv om prosenten er normal. De har hatt endel svakheter, på 80, 90 og 2000 tallet som ikke står helt i stil med imaget, dessuten en importør/forhandlernett som ikke alltid er like greie. Ang. delepriser og verksted, BOS tok f.eks. 12.000 for å bytte startmotor på en 2005 C-klasse for et par år siden, jeg synes det er relativt dyrt. Det gjelder nok å finne ett godt uavhengig verksted, som kjenner bilene.

#6 Gjest_Rune_*

Gjest_Rune_*
  • Gjester

Skrevet 13 February 2012 - 02:03

Siden MB koster endel mer enn tilsvarende biler ( størrelsesmessig), vil verditapet i kroner kunne bli relativt høyt de første åra, selv om prosenten er normal. De har hatt endel svakheter, på 80, 90 og 2000 tallet som ikke står helt i stil med imaget, dessuten en importør/forhandlernett som ikke alltid er like greie. Ang. delepriser og verksted, BOS tok f.eks. 12.000 for å bytte startmotor på en 2005 C-klasse for et par år siden, jeg synes det er relativt dyrt. Det gjelder nok å finne ett godt uavhengig verksted, som kjenner bilene.

litt feil.. vanlig e klasse o.l har ganske høyt verditap prosentvis (om man ser bort i fra fransk osv da) dette skyldes at de kjører som regel mye lengre enn andre biler på samme periode og dette drar også de med lav km ned i pris desverre.. "vanlig" merce er neppe dyrt å eie.. vi har en e220cdi 2003 modell(en modell som er kjent for å ha litt barnesykdommer) Denne bilen har akkurat rundet 200 000 og i den forbindelse ble det byttet motorfester/foringer(4 stk til sammen) noe lys, og en brakett til innsug el.lign pga motorfestene.. Dette kostet (noe avskrekkende) 17 000kr HOS MERKEVERKSTED og dette er den første påkostningen utover slitedeler som er gjort på denne.. litt dyrere enn en corolla, mye billigere enn mye annet..

#7 Gjest_Steinar Torsgård_*

Gjest_Steinar Torsgård_*
  • Gjester

Skrevet 14 February 2012 - 11:28

Hei!
Har både Subaru Forester 02 og Mercedes E 220 cdit 04 og kan fastslå at Subaru er langt dyrere drifte. Min mercedes er absolutt den snilleste bilen mot lommeboka jeg har hatt driftsmessig. Jeg har også hatt Corolla!!!

#8 Gjest_Atle Hetland_*

Gjest_Atle Hetland_*
  • Gjester

Skrevet 14 February 2012 - 11:37

Mercedes er ikke gale i det hele tatt, bare du holder deg unna BOS. Et lite tannhjul på viskermotoren på min C klasse røk, BOS selger kun komplette ting og skulle ha 8500 + mva. Stjerneservice tar 890 eller 2300,- for tilsvarende motor og gear, og undersøker man litt, kan man få kjøpt løse tannhjul i Tyskland.
Men, tar man ikke servicene på BOS, nekter de å ta ansvar for rusthaugene sine..
Bertel & Steen Forus er ene og alene grunnen til at jeg ikke skal ha Mercedes igjen.

#9 Gjest_AMG_*

Gjest_AMG_*
  • Gjester

Skrevet 14 February 2012 - 01:03

Min far har mercedes i mange år,han tar de viktigste servicer hos merkeforhandleren mens alle reparasjoner hos en godkjent verksted hvor timeprisen er nesten 50% billigere.Det er også viktig at når bilen har vært hos merkeforhandleren på service eller reparasjon at du aldri aksepterer den første prisen,men alltid prut den ned.Far har alltid prutet prisen for flere tusen kroner.

#10 Gjest_Øivind_*

Gjest_Øivind_*
  • Gjester

Skrevet 14 February 2012 - 01:56

MB slitedeler holder som regel vesentlig lengre enn på de fleste andre merker, og det gir store utslag i driftskostnadene. Enkle ting som bremser, lyspærer etc går mange flere mil før du trenger å bytte. Spør meg ikke hvorfor, det fatter jeg ikke. Men jeg regner mye på biløkonomi da jeg har kjørt mye privat bil i jobben (inntil 50.000km/år) og hatt veldig mange forskjellige biler.

#11 Gjest_Lasse_*

Gjest_Lasse_*
  • Gjester

Skrevet 19 April 2012 - 08:15

En myte at Mercedes er dyrere en andre bilmerker. har selv hatt en E 220 og har nå en C200. Kun vanlig serviceostnader og holder man seg unna BOS / Autostern er prisene akkurat som alle andre merker. Har brukt Jensen Mercedes Service i Drammen, priser kr 1.990 & 2.990 for liten / stor service. Lite problemer med bilene for min del, de stort sett bare virker.

#12 Gjest_AMG_hammer_*

Gjest_AMG_hammer_*
  • Gjester

Skrevet 19 April 2012 - 07:45

Mercedes er ikke noe mye dyrere enn de andre merkene.Husk at timeprisen på jobben er nesten samme på alle merker,jeg aldri godtar den første prisen som jeg får fra BOS,pruter litt og får alltid rabatt.

#13 Gjest_Børge_*

Gjest_Børge_*
  • Gjester

Skrevet 30 September 2012 - 09:27

Jepp! Samme her, service på E280 cdi 06 modell er tyttebær i forhold til hva jeg må betale for å ha "traktorn" på service, traktorn er da en 05 x-trail dci....

Svar