Forum

Gå til innhold

Mondeo-kjennere

16 replies to this topic

#1 Gjest_varta_*

Gjest_varta_*
  • Gjester

Skrevet 10 January 2012 - 11:26

Må ha meg en god rimelig bruktbil. Har fattet interesse for Ford Mondeo 2001 og oppover. Har en grense på maks 150000 og ser at det er fullt mulig å finne fine Mondoer i den prisklassen. Men er det noe spesielt av svakheter på disse. De aller fleste tidlige årganger var vel befengt med noe rustproblem men når ble dette rettet opp i? Motoralternativ jeg bør styre unna? Kan godt greie meg med en bensin også, men da helst 145 hk motoren. Hvordan er bilene å kjøre på vinteren? Greier de seg bra på vanskelige vinterveier. Noen som har gode tips å komme med her? Noen som er svært misfornøyd og har opplevd dårlige episoder med desse bilene?
Uannsett er vel dette mye bil for pengene.

#2 Gjest_Werner_*

Gjest_Werner_*
  • Gjester

Skrevet 11 January 2012 - 09:55

Mondeo MK3 hadde tidligere problemer med rust i bakdører :(, når du kommer til vinter vil jeg anbefale diesel da disse er hakket tyngre i snuten som gjør at du får litt mer grep:) sitter å ser på mondeo selv og har forelsket meg i Mondeo Titanium 2.2 TDCi 155HK 400nm

#3 Gjest_joakim_*

Gjest_joakim_*
  • Gjester

Skrevet 11 January 2012 - 04:05

Mondeo er veldig god bil. Har selv Focus stv 1,6 tdci Ghia med MS designpakke. Pen og god bil. Dette er en 06 modell som jeg gav 140.000 for hos forhandler. Den har mye utstyr så det var ikke en for høy pris for den. Du vil nok ikke finne mange 06 og nyere Mondeo med sprek diesel, ghia/titanium pakke og lav km til den prisen. Men du kan være heldig om du nøyer deg med sølv og om det ikke er så farlig hvordan giring det er.

Mondeo 01 og nyere var noe av det jeg så på også. Men de har ofte dobbelt antall km hvis du skal ha ghia eller titanium i forhold til Focus med de samme pakkene.

Motor er veldig gode på de. Komfort og kjøreglede er det masse av. Mondeo kan trykt anbefales.

Kommer med noen gode forslag her

http://www.finn.no/f...nnkode=30039078 Her er en 03 modell med lav km. Du kan få en Focus Ghia 06 modell med samme km til den prisen der.

http://www.finn.no/f...nnkode=29854387 Denne er veldig fin. Pen farge, masse utstyr, sprek motor, men lang km.

http://www.finn.no/f...nnkode=29677358 Om du greier deg med Combi er denne veldig pen

http://www.finn.no/f...nnkode=32440576 Dette er en 06 Modell som virkelig er et kupp. Den kan kjøpes med 2 års bruktbil garanti til fordel for 3- 12 måneder som er det normale.

http://www.finn.no/f...nnkode=32524954 Her er en med automat og dieselvarmer. Den er ikke så sprek da.

Prøvekjør en Titanium eller Ghia først. Kan nesten garantere at du da ikke vil ha Trend eller Ambiante utgavene

#4 Gjest_Erik_*

Gjest_Erik_*
  • Gjester

Skrevet 11 January 2012 - 05:08

Hei,

Har firmabil gjennom jobben, så bytter ofte. Hadde en Mondeo Trend stv 2001 modell med 145HK Bensin med automatgir. Den hadde jeg til ca. 126 000km før den ble byttet ut i en 2004 modell TDCI automat. Begge disse Mondeoene var totalt feilfrie. Jeg har alle årene før disse to Mondeoene kjørt Volvo, men Mondeoene er på absolutt samme nivå om ikke bedre!

Spesielt vinteregenskapene er enormt gode. Vi har hytte langs Rallarvegen som ikke blir brøytet, der klarte vi å komme oss 3km avgårde i relativt mye nysnø uten å stå fast (er 2km motbakke), det har vi gjort flere ganger. Fremkommeligheten og tryggheten på vinterføre er enestående! Spesielt tatt i betraktning at 2001 modellen med automat ikke hadde ESP og Antispinn, noe den 2004 modellen har.

Har i etterkant hatt en V70 2007 modell og nå en Mondeo 2010 powershift igjen. Mondeo er faktisk en bedre bil enn Volvo. Spesielt på vinteren. Vil også fremheve de imponerende lysene, det sjeldent gode varmeanlegget samt oppvarmet frontrute og et problemfritt bilhold.

Lykke til!

#5 Gjest_kenneth_*

Gjest_kenneth_*
  • Gjester

Skrevet 11 January 2012 - 05:54

He en 03 mondeo 2.0 ghia med 115 hk og automat.Gått 223000 km no. Kjempe bra bil. Så godt som ingen feil på den.
Skal ver påpasselig på tidlige årganger av diesel motor,som hadde en del dieselpumpe problem.
Gjenganger problem på bensin,er ofte spjeld i innsug som løsner,og kan føre til motorhavari.

Rust har ogso vert ett problem i dører. Viss bilen har fulgt servicer,så gjelder 12 års garantien på rust.

#6 Gjest_Oddvar_*

Gjest_Oddvar_*
  • Gjester

Skrevet 11 January 2012 - 07:57

Må ha meg en god rimelig bruktbil. Har fattet interesse for Ford Mondeo 2001 og oppover. Har en grense på maks 150000 og ser at det er fullt mulig å finne fine Mondoer i den prisklassen. Men er det noe spesielt av svakheter på disse. De aller fleste tidlige årganger var vel befengt med noe rustproblem men når ble dette rettet opp i? Motoralternativ jeg bør styre unna? Kan godt greie meg med en bensin også, men da helst 145 hk motoren. Hvordan er bilene å kjøre på vinteren? Greier de seg bra på vanskelige vinterveier. Noen som har gode tips å komme med her? Noen som er svært misfornøyd og har opplevd dårlige episoder med desse bilene?
Uannsett er vel dette mye bil for pengene.

Heia. Finn-kode:32419119 Ford Mondeo Trend 2005 TCDI 115 Hk stasjonsvogn m/dieselvarmer (står ikke i anonnse, men kjenner eier! Meget god bil,ikke rust, godt behandlet.Vet at denne bilen går det ann og prute på! Vet eier ønsker og selge den snarest mulig. Han har kjøpt ny bil.

#7 Gjest_Frankeren_*

Gjest_Frankeren_*
  • Gjester

Skrevet 11 January 2012 - 10:45

Hadde selv en 2001 mod 2,0 bensin automat Stv. Denne kjøpte jeg etter at den var gått 193.000km og hadde den til den hadde gått 260.000km (byttet den da inn ved kjøp av nyere brukt mondeo 2008 mod). Veldig fornøyd med den, en av de billigste bilene jeg har hatt med tanke på rep og vedlikehold. I min tid med bilen byttet jeg bremseskiver forran, fjærer bak og et hjullager i front. Rustproblemene gjelder alle dører på bilen. Var et sammenføyningsstoff som este opp og sprakk lakken inni dørene. Rusten begynte da innefra. alle biler som har fulgt rustsjekk service hos ford er dekket med 12 års garanti. Bare pass på at bilen er sjekket for dette. 2.0bensin med automat brukte på bykjøring rundt 1-1,1 og på landevei klarte den seg med 0,7 (med takboks og ferie oppakning). God plass, Gode kjøreegenskaper, God på vinterføre, Billige reperasjoner! Sjekk for rust i underkant av dører, panser og bakluke. Kan forekomme koksing av EGR ventil på diesel, men en enkel sak å få ordnet selv i garasjen. ligger gode forklaringer på nettet og er gjort på 15-20 min. Koksing merkes ved at bilen rykker ved lave turtall og røyker mye ved gasspådrag. Skal du ha manuelt gir er også 1,8 125Hk bensin et bra alternativ og ikke så mye tregere enn 2.0! Mazda brukte samme bensimotorene og automatkasse i mazda 6. ved slitte fjærer bak kan det forekomme skjevsliting av dekk på innsiden (spesielt på Stv)

#8 Gjest_Road man_*

Gjest_Road man_*
  • Gjester

Skrevet 12 January 2012 - 12:13

Vil absolutt anbefale automatgir. Enten 2.0 bensin eller på 116hk diesel. Automatkassen var ikke veldig glad i 130hk til Ford, da denne hadde for stort dreiemoment på lavt turtall. Dette resulterte flere ganger i at motor slet girkassen i stykker. Men 130 manuel går bra. Men da mister du litt av kjørekomforten som automatene gir. En gang automat, alltid automat!! Automat og bensin er kanskje det jeg ville valgt. 145hk er helt ok. Men denne kombinasjonen finnes det desverre mest av før 2004/2005.

#9 Gjest_tut_*

Gjest_tut_*
  • Gjester

Skrevet 12 January 2012 - 09:00

Heia. Finn-kode:32419119 Ford Mondeo Trend 2005 TCDI 115 Hk stasjonsvogn m/dieselvarmer (står ikke i anonnse, men kjenner eier! Meget god bil,ikke rust, godt behandlet.Vet at denne bilen går det ann og prute på! Vet eier ønsker og selge den snarest mulig. Han har kjøpt ny bil.

Å si at bilen er rustfri er vel litt vågalt da rustproblemene til Ford gjelder hulrommene. Ford måtte gjøre store endringer i -09 pga dette.

#10 Gjest_Sir Interceptor_*

Gjest_Sir Interceptor_*
  • Gjester

Skrevet 12 January 2012 - 09:37

Jeg liker egentlig ikke Mondeo, men den nye ser fantastisk ut! Jeg lurer likevel på hvordan de nye Aston Martin'ene vil se ut siden Ford rip offet dem...
Aston har hatt det samme designet på fronten siden femtitallet, og jeg syntes at det er litt synd at 'alle' kan kjøpe det i den nye Mondeo'en...

#11 Gjest_orjan_*

Gjest_orjan_*
  • Gjester

Skrevet 12 January 2012 - 10:08

01-04 bør man passe seg på, befengt med feil, kan nevne noe:

*rust
*Turbohavari
*tette dyser
*dieselpumpe
*Partikkelfilter fra h*****e
*manuellgir kan på mange modeller bli vanskelige.

her snakker jeg om 2.0 TDCI

ellers er bilen god på vinterføre i sin klasse og er gøy å kjøre med 2 liter TDCI pga høyt moment på lavt turtall, drar bra oppover i forhold til forventninger til motor i den størrelsen

#12 Gjest_Bilia_*

Gjest_Bilia_*
  • Gjester

Skrevet 12 January 2012 - 03:28

Partikkelfilter problemer på denne bilen er det ikke mye av! men de som har fått dette er grunnet feilbruk med for mye kjøring på for lave turtall på småkjøring. Aldri vært bortpå en manuelgiret bil som har problemer med kassen. Manuelkassene i disse bilene er sett på som solide ug utrolig godt avstemt og giringsvennlig.
Rusten gjelder som en tidligere nevnt lenger opp, innsiden av dører, panser og bagasjelokk. dette er på de aller fleste rettet opp i. Ford har byttet enorme mengder med dører ved dette problemet og etter 2004/2005 kom det seg betraktelig. er dette rustarbeidet gjort er du trygg. Turbo havari...??? har vært borti 2 turboer som måtte byttes..
Men som ellers på biler er det mindre feil på bensinmodellene.

#13 Gjest_oddvar_*

Gjest_oddvar_*
  • Gjester

Skrevet 12 January 2012 - 04:46

Å si at bilen er rustfri er vel litt vågalt da rustproblemene til Ford gjelder hulrommene. Ford måtte gjøre store endringer i -09 pga dette.

Heia. Vet ikke hvor du har tallet 2009 i fra ang. rust!Det jeg vet via kompisen som skal selge denne bilen. Så hadde Ford problemer med dette til 2004!!Som hvit meg bekjent så er ingen biler rustfrie!!! B)

#14 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 13 January 2012 - 07:51

Rusproblemer var løst lenge før 2009. Mk4 kom i slutten av 2007. Rustproblemene var på mk3 og den var fra 2001 til begynnelsen av 2007. Men mye ble løst ved oppgradering i 2004/2005 men de fleste før dette ble reparert på garanti.

#15 Gjest_BjarneB_*

Gjest_BjarneB_*
  • Gjester

Skrevet 13 January 2012 - 05:29

*rust
*Turbohavari
*tette dyser
*dieselpumpe

ellers er bilen god på vinterføre i sin klasse og er gøy å kjøre med 2 liter TDCI pga høyt moment på lavt turtall, drar bra oppover i forhold til forventninger til motor i den størrelsen

#16 Gjest_Bjarne B_*

Gjest_Bjarne B_*
  • Gjester

Skrevet 13 January 2012 - 05:34

*rust
*Turbohavari
*tette dyser
*dieselpumpe

Rust i dører og dyser kan være et problem. Resten av lista di er bare bullshit. Dieselpumpe var det noen av på TDDI, men ikke noe problem på TDCI. Partikkelfilter er det rett og slett ikke på biler solgt nye i Norge, så da blir det lite trøbbel. Og iom at du mener girkassa er et problem er det merkelig at jeg har lagt ut en slik for salg flere ggr de siste åra, uten en eneste henvendelse.

Spar deg for tåkepratet

#17 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester

Skrevet 15 January 2012 - 10:29

.

Svar